En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Niels Munch @, tirsdag 24. marts, 2020, 12:18 (16 dage siden) @ Oversmeden

Oliefyring var ikke lige en del af dét projektet....men kik i Jernbanen nummer 2 fra 2011 for en ledetråd.....


Jeg fandt den rigtige bunke, med det rigtige blad (ellers havde bunken ikke været 'den rigtige').

En skitse af 31.08.1939 viser Litra S med større kulkasse og med tender, ikke til olie, men til 12 m3 vand. Underteksten lyder:

"I forbindelse med Trækkraftudvalgets arbejde findes denne skitse til en ombygning af S-maskinerne, som jo havde en noget kort aktionsradius grundet de små beholdninger af vand og kul. Efter alt at dømme, så er idéen nok blevet begravet ret hurtigt".

Afstanden mellem forløber og bagerste tenderaksel er angivet til 19,5 m.

Skitsen indgår i en artikel af Peter Christensen om "Eneretskontrakterne med Frichs, del 2".

Lidt skete med S-maskinerne i denne henseende: Efter ibrugtagningen af Storstrømsbroen i 1937 ønskede man at lade dem køre også helt ned til Gedser. Det blev derfor nødvendigt at forøge kulbeholdningen fra 3 til 4 tons. I årene 1939-41 byggede man kulkassen højere op og samtidig bagud, så at den ragede ud over pufferne.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Lokomotivfabrikker

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.



 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen