En lille opgave mens vi holder respektafstand II, løsning

af Steffen Dresler, 24/3 2020, 13:04 (1493 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

DSB Generaldirektorats Trækkraftudvalg af AUG 1939, havde i hele perioden beskæftiget sig med hovedspørgsmål 1 ”Anskaffelse af et projekteret Motoraggregat Litra MK/FK” (havde INTET med den tidligere ”ny Englænder” opgave at gøre, men det var afledt af denne) og dette arbejde var man fortsat igang med. Det nye ”Aggregat” skulle IKKE anvendes i landsdelstrafikken og den længere persontogstrafik. Som man kan læse ud fra diverse referater gik diskussionerne mest på, hvor det skulle kunne anvendes med fordel. Indledningsvis, så det ud som om at det med fordel kunne udløse (erstatte) litra S i passagertrafikken. Som begrundelse herfor anførtes bl.a. at:
- At litra S kørte på Klampenborg – Holte – Kyst- og Nordbanen og benyttedes desuden til større standsende persontog på Vest- og Sydbanen.
- Bygget som et nærtrafiklokomotiv hvorfor man skal være varsom med at benytte litra S i større gennemkørende tog, hvor de er dyrere end egentlige iltogsmaskiner.

-
Litra S kunne man så med fordel anvendes til godstrafikken, men kun standsende godstog og ikke i større og hurtige transitgodstog.

Men hvis man ønskede at anvende litra S i den standende godstrafik, kunne det ”om nødvendigt tilbygges Tender til 12 m3 Vand. Maskinen synes i øvrigt velegnet på Strækningen København – Korsør fordi den også kan bruges i Persontog. Mener ikke, at 1. Distrikt – i modsætning til 2. Distrikt – kan udnytte specielle Godstogsmaskiner tilstrækkeligt. Nævnte Mulighed om Tilbygning af Tender er den politisk lettest fremkommelige” .
Hvis man valgte denne option, ville litra S jo ikke mere kunne anvendes som Tenderlokomotiv, hvor det kunne køre retvendt eller ikke retvendt lige hurtigt ved kun at løbe om på udgangs- og endestationerne. Maskinen skulle i stedet så vendes på en drejeskive som normalt for de store lokomotiver med tender.

Herunder projektforslaget litra S i en rentegnet version og med den projekterede større kulkasse til 5 tons:

[image]
Tegnet Steffen Dresler, Copyright.


Som man kan se er ovennævnte en del af en ikke offentliggjort artikel og som med ”ny Englænder” ved jeg ikke hvornår og hvor den eventuelt skal publiceres.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Om matematikken (hjulstilling) kommer dette særskilt senere, skal kopieres da jeg ikke selv har original manus liggende mere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak