Østrig 1988, Vorarlberg (7 illustrationer)

af Niels Munch, 26/3 2020, 12:45 (1485 dage siden)

G'da' i Forum,

Familie- og bilferien fra lørdag, den 16.07.1988 og 2 uger frem, blev henlagt til Brand i Brandnertal i den østrigske delstat Vorarlberg. Området lever af turisme, såvel vinter som sommer, hvor vi var der og nød den smukke natur.

Brandnertal strækker sig fra BludenzArlbergbahn ca. 20 km mod sydvest og ender ved Lüner Stausee, tæt på grænsen til Schweiz, hvor en Seilbahn fører op til reservoiret:

[image]Lünersee Talstation, svævebanen med plads til 50 pass. er på vej op, 17.07.1988 (nm).

En god travetur rundt om Lünersee er en fin oplevelse, ser bl.a. byder på et kig til dæmningen:

[image]Vorarlberg Lünersee, kig mod Bergstation for svævebanen og dæmningen, 23.07.1988 (nm).

Den kunstige sø er anlagt af Vorarlberger Illwerke AG a.h.t. elproduktionen, og svævebanen byggedes til transport af materieler. Efter arbejdets afslutning i 1959 blev området en turistattraktion og svævebanen konverteret til persontransport. Den er 789 m lang og overvinder en højdeforskel på 415 m. Vandspejlet befinder sig 1.970 m o.h., og søen er på ca. 112 ha og rummer 78,3 millioner m³ vand. Det vil se skidt ud for Brand ved et dæmningsbrud.

Da søndagen efter vor ankomst blev viet rekognoscering i nærområdet, gik vi glip af en anden turistattraktion, nemlig veterantoget i Montafon (som ikke er et tilbehør til et analogt gengivelsesapparat, men en anden dal i Vorarlberg).

Her løber Vorarlbergs eneste privatbane Montafonerbahn Bludenz-Schruns (MBS), som på sin knap 13 km lange strækning dengang tillige drev veterantogsdrift, heldigvis også torsdag:

[image]Veterantoget klar til afgang fra Bludenz, 21.07.1988 (nm).

Lokomotivet er kkStB 178.84 (Krauss-Linz 6123/1914), et museumslokomotiv, der kom i MBS' varetægt i 1970. Loket, senest ÖBB 92.2231, blev restaureret af MBS og indsat i turisttog sammen med 2-akslede vogne:

[image]Undervejs på Montafonerbahn, 21.07.1988 (nm).

[image]Der var sågar fotostop på fri bane, Montafonerbahn 21.07.1988 (nm).

Den gul/grønne er indrettet som buffetvogn Ci 1 (Grazer Waggonfabrik 1927 til MBS, ombygget 1976), den åbne er Ci 2 (Ringhoffer 1911 til kkStB, til MBS 1947, omb. 1970). De 2 andre er Ci 3 (Ringhoffer 1890 til kkStB, til MBS 1939, omb. 1961 - delte vinduer) og Ci 4 (Ringhoffer 1890 til kkStB, til MBS 1939, omb. 1959 - vinduer i trærammer).

[image]Veterantoget tilbage i Bludenz, 31.07.1988 (nm).

Lokomotivet indledte i 2006 en stillestående tilværelse, fra 2008 i Eisenbahnmuseum Schwechat. Om lokomotivtypen, se evt.: https://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_178 .

[image]kkStB 178.84 (MBS).

MBS er en interessant privatbane, som dengang gav anledning til flere besøg, hvilket jeg kan vende tilbage til, såfremt der måtte være interesse derfor.

På det sidste foto ses noget af en ÖBB Krokodil Reihe 1020, som jeg desværre ikke kiggede nærmere på (jeg havde jo nogle år før fotograferet en 1020 i Zell am See). Krokodillerne blev dengang anvendt som forspands- og skydelokomotiver i tunge godstog til/fra St. Anton am Arlberg, hvor der er stigning på op til 31 ‰. Reihe 1020 forsvandt i 1995.

Feriestedet, som er tæt på Schweiz, indbød til udflugter med bilen til Appenzeller Bahnen og Rhätische Bahn m.fl. samt til togrejser til Innsbruck hhv. Feldkirch og Bregenz. Men det kan vi evt. også komme tilbage til.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak