Jernbaneudstilling Seddin 1924 og Gdansk 2019

af Niels Munch, 2/4 2020, 15:24 (1484 dage siden) @ XAL Olesen

Mine danske jernbanearkiver starter først med en bog/et hæfte om Lillebæltsbroens bygning. Så jeg ved ikke om der deltog danske jernbanefagfolk i Seddin. Det gjorde der jo nok, men det kan dette forums vidende skribenter nok dokumentere.


Hej Glenn,

Tak for dit interessante indslag om den imponerende jernbaneudstilling i Seddin 1924. Jf. Ingeniørens arkiv var danske jernbanefolk interesseret i f.eks. en selvtømmende ballastvogn (fra O&K), demonstration af Kunze-Knorr trykluftbremsen på strækningen Seddin-Belzig samt de tyske baners erfaringer med rullelejer kontra glidelejer.

Udstillingen i 1:1 viste bl.a. sidste skrig i ellokomotiver, f.eks.:

[image]Die neu gegründete Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft und der Verein Deutscher Ingenieure (VDI) veranstalteten vom 21.09. bis 05.10.1924 im Verschiebebahnhof Seddin (und in der Technischen Hochschule Berlin-Charlottenburg) eine sowohl in Deutschland als auch international stark beachtete Ausstellung zum Stand der Eisenbahntechnik. Auf der Stand-Nr. 328 befand sich vom Aussteller AEG Berlin die nagelneue "EP 215", die spätere E 42 15. Foto: Slg. Johannes Glöckner. Eisenbahnstiftung Bildergallerie.


I 2019 (95 år senere) havde jeg lejlighed til at besøge jernbanemessen TRAKO i Gdansk, der finder sted i ulige år, og som især udstiller den østeuropæiske jernbaneindustris formåen. Også her vises i 1:1 sidste skrig i elektrisk traktion, f.eks.:

[image]F.v. NEWAG "Griffin" ellok EU160-003, PESA "Elf 2" EMU 48WE-004 og Bombardier Traxx F160 DC3 5170 118-1. Yderst t.h. glimt af en STADLER Flirt. TRAKO Gdansk 26.09.2019 (nm).

TRAKO messen byder også på sidste nyt i sporvogne samt på indendørs firmastande m.v. i de store udstillingshaller, men er på ingen måde lagt så stort an som InnoTrans. Samtidig er Gdansk i sig selv et besøg værd.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak