Lokomotivparade Seddin 1943

af Steffen Dresler, 2/4 2020, 20:36 (1478 dage siden) @ XAL Olesen

God aften!

Hvis man, bortset fra teksterne og omtalen her af Rangerbanegården Seddin syd for Potsdam, Berlin lyder bekendt, KUNNE det være, at navnet er dukket op i forbindelse med nok den største lokomotivparade for en enkelt lokomotivtype nogensinde.

Seddin blev anvendt i propaganda øjemed, da Det Tredje Rige den 7. juli 1943 skulle vise omverdenen (nok mest i Tyskland og de af Tyskland besætte/okkuperede lande) hvilken kapacitet den tyske industri havde her i 4. krigsår, trods de allieredes begyndende storbombardementer af industri og land.
Det såkaldte 1. krigslokomotiv (KDL 1.) af typen BR 52 blev nu masseproduceret og dette skulle jo vises.
Derfor blev en dagsproduktion, der på dette tidspunkt lå på ca. 50 stk. KDL 1 om dagen!!! vises og filmes

https://www.youtube.com/watch?v=WCJC6mvRBYU

Lokomotivparaden blev gennemført med i alt 51 stk. KDL 1 og filmet til UFA ugerevy og still billeder, bl.a. det herunder viste af Willy Rüge, arkiv H.-J. Wenzel.
[image]

Også Danmark stiftede bekendtskab med Seddin, da der i 1944 opstod mangel på tyske lokomotiver til at gennemføre den såkaldte ”Dänemark Plan”. Derfor blev et antal lokomotiver med deres besætning i al hast flyttet til Bw Flensborg og her indsat i kørsel i Danmark. Den herunder viste BR 50 022 er netop ankommet til Flensborg, Lokomotivføreren var Georg Otte. Omflytningen skete så hurtigt, at lokomotivets førerhus stadig bærer hjemsteds direktion som Rigsbanedirektion (RBD) Berlin og Maskindepot (Bw) Seddin.

[image]
Foto: Ottes fyrbøder, arkiv H.-J. Wenzel.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak