Busser og lastbiler på skinner

af Niels Munch, 14/5 2020, 12:56 (1442 dage siden) @ ValbysHistorie

Hej Dennis,

Vi kan jo starte i vor egen database med rutebilerne:

https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=131&lokid=263
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=128&lokid=246
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=129&lokid=254
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=133&lokid=282
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=133&lokid=284
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=133&lokid=285
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=124&lokid=187
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=124&lokid=744
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=110&lokid=42
https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=173&lokid=721

Lastbiler; LJ havde en hjemmebygget trolje på basis af en Volvo-lastbil:

[image]LJ Trolje i Maribo, 10.06.1962 (nm).

Et særligt kapitel var banernes skinne-(inspektions-)biler, der typisk var almindelige personbiler monteret med jernbanehjul. Et DSB eksempel:

[image]DSB's skinnebil på sporet ved Soderup. Årstal: 1951. Fotograf: Walther Månsson. Arkiv: Holbæk-Arkiverne / Tølløse Lokalarkiv - Nummer: B19177. Klik på billedet for opr. størrelse.

..... og Skagensbanens:

[image]Skagensbanens inspektionsbil, Jernbanemuseet 28.08.2010 (nm).


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak