Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 18:31 (10 dage siden) @ Steen Heick

Kære Steen m. fl.

Ja, det er korrekt at Jens Nielsen blev designchef ved DSB og fra 1974 fik indført det design vi i dag generelt omtaler som "designperioden", der var gældende frem til at DSB overgik til et selvstændigt offentligt selskab og hvor Pia Mathiesen overtog styringen med bl.a. en ny skrift "Via".

Nu omhandler denne tråd jo ikke DSB design, men hvornår et emaljeskilt har været anvendt i Københavns Hovedbanegård og på de svar der er kommet - tak for det - ligger det jo nogenlunde fast.

Men HVIS man vil diskutere DSB Designperiode (og dermed perron- og stationsskilte) er der RIGELIGT at gå igang med i EN NY TRÅD. Og jeg skal da - for provokationens skyld - gerne tillade mig at mene, at DSB med Designchef Jens Nielsen og Generaldirektør Ole Andresen med et par enkelte undtagelser i signalfarverne, STJAL og "fordsb´ske" den af BREL for British Rail nyudviklede "Cooperative Designmanual" så fuldstændigt at næsten side numrene i DSB og BR Designmanualer var ens. Og at dette design hos DSB blev så berømt i danske designkredse kan vel heller ikke undre når man ser, hvem der sad i spidsen i både DSB som Dansk Designråd.

Men det er jo en helt anden historie end om skrifttypen og størrelsen på et perronskilt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ønsker man at læse om det daværende DSB design: DSB design, Dansk Designrød maj 1983, ISBN 87-87385-16-3.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen