Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 22:24 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften!

Så fik jeg fat i nok den eneste pålidelige reference om ”Jernbanens bogstaver”, en artikel med samme navn skrevet af UTJ til Danmarks Jernbanemuseums Årsskrift ”Tog i tiden 2010”, ISSN 1603-3299.
For at gøre en lang snak kort er svaret på mit eget spørgsmål, med hensyn til det tidligere viste perronskilt med ”København H” udført i emalje, at det tidligst kan være opsat fra midten af 1930´erne og senest været nedtaget omkring 1972 ff. som også nævnt af MFL og vist ved billede af GS. Tilbage er så bare spørgsmålet om, hvornår der skete et skift fra brugen af versaler og minuskler på perronskiltene ”København H” til udelukkende at anvende versaler, altså ”KØBENHAVN H”.

Til det spørgsmål som Thomas stillede m.h.t. en tidsbestemmelse af ”Esbjerg” skiltet kan jeg ud fra artiklen læse, at netop den viste skrifttype er ”Johnstons” i DSB´s udgave fra midten af 1930´erne. Her blev skrifttypen og anvendelsen af emaljeskilte taget ibrug i forbindelse med indførelsen af S-toget fra 1934 ff.
Det betyder så, at ”Esbjerg” skiltet ikke kan være fra omkring 1904, men tidligst fra omkring midten af 1930´erne. Men det gør da ikke skiltet mindre attraktivt.

I øvrigt kan det anbefales at læse – og købe årsskriftet – da artiklen giver nogle gode svar m.h.t. skrifttyper på bygninger, vogne og lokomotiver, der jo også en rettesnor for, hvis man vil tidsbestemme en materielgenstand på et billede samt viden om anvendelsen af skrifttyperne i al almindelighed. Sluttelig, hvis man er blevet lidt interesseret i skrifttyper og anvendelse, at se på Danmarks Jernbanemuseums internetside ”Jernbanekilder”, hvor der i de sidste par dage har være vist skrifttyper og skiltes udformning lige til at downloade til eget brug.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen