17-5-1970, sidste tog opført i TK med damp kørte.

af Steffen Dresler, 15/5 2020, 08:00 (1414 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 16/5 2020, 13:48

Go´morn

I dag den 15. maj 2020 er det præcist 50 år siden, at DSB kørte det sidste tog fremført planmæssige med et damplokomotiv, som anført og vist i Tjenestekøreplanen. At der i tiden senere et par måneder frem, blev fremført tog med et damplokomotiv, skyldtes tilfældigheder i.f.m. særtogskørsler med damplokomotiver for jernbaneentusiaster. Så i stedet for at køre et tomt materieltog, anvendtes det valgte damplokomotiv til enten at køre prøvekørsel dagen før den egentlige tur med et tog planlagt fremført med diesel eller anvende damplokomotivet frem til sin udgangsstation, hvor særtogskørslen skulle starte, som togmaskine for et normalt planlagt dieselfremført tog.
Der var egentligt planlagt kørsel med damp frem til og med august 1970, men leveringerne af litra MZ gjorde, at man hurtigere kunne omdisponere trækkraften end forventet og fredag den 15. maj 1970 var man kommet så langt, at skiftet fra damp og til diesel endegyldigt kunne finde sted, selvom dampen officielt først blev udfaset med udgangen af maj måned 1970.

Den sidste kørsel med dampfremført tog fredag den 15. maj 1970:

På denne dag kørte der hele 3 forskellige litra E som togmaskiner for 5 tog, hvoraf 4 var optaget i Tjenestekøreplanen som dampfremførte, mens det sidste (tog 2020) var med litra MX således:

Fredericia Rangerbanegård (Fra)-Nyborg (Ng) og Nyborg-Fredericia Rangerbanegård
DSB litra E nr. 980 tog 2042 (N 960) Fra. afg. kl. 0411 og ank. Ng. kl. 0551.
DSB litra E nr. 980 tog 2043 (N 800/900) Ng. afg. kl. 1158 og ank. Fra. kl. 1557.

Aalborg (Ab)-Aarhus Rangerbanegaard (År)
DSB litra E nr. 974 tog 2020 (MX 800) Ab afg. kl. 1630 og ank. År. kl. 2002.

Fredericia Rangerbanegård (Fra)-Herning (Hr) og Herning-Fredericia Personbanegård (Fa)
DSB litra E nr. 987 tog 2711 (E 400) Fra. afg. kl. 0545 og ank. Hr. kl. 0957.
DSB litra E nr. 987 tog 2740 (E 300) Hr. afg. kl. 1830 og ank. Fa kl. 20.38.

Da tog 2740 med litra E nr. 987 var det sidste dampfremførte tog, der ankom til sin bestemmelsesstation, Fredericia kl. 2038, blev det også Statsbanernes sidste dampfremførte tog som optaget i Tjenestekøreplanen.

En epoke der startede i 1847, sluttede efter 123 år den 15. maj 1970.

Jeg ved at der meget mere udførligt vil blive beskrevet om dampens sidste tid i tidsskriftet ”Spor og Baner”, der udkommer i juni måned, ligesom ”Togfløjten” også har en artikel om dette emne.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak