Lokomotiv på afveje

af Steffen Dresler, 22/1 2013, 20:22 (4111 dage siden) @ ove

DSB kørte den 14. maj 1938 et prøvetog, der blev fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv.
Som nævnt tidligere, blev indvielsestoget den 15. maj 1938 fremført af DSB litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
De to litra G III hørte til ”de Tunge” eller ”de store” G, da de i forhold til de tidligere leverede litra G, havde både større akseltryk, adhæsionsvægt, større kedeltryk og dermed også større trækkevne i krogen (kunne belastes med mere).
Som også tidligere nævnt havde/har DSB en litra G i sin beholdning, nemlig G I nr. 78, der faktisk blev udrangeret fra netop det Nørrejyske/Thybanen mv. med henblik på et kommende Jernbanemuseum. Thy- og Sallingbanerne (i det hele taget det gamle 3. Distrikt) havde mange steder en lettere overbygning (skinnevægt pr. meter samt svelleafstand mv.) end andre baner, hvorfor man måtte afbenytte lokomotiver med relativt lille hjul- og akseltryk, her de første litra G.
Først efter spormodernisering kunne der afbenyttes lokomotiver med større akseltryk.
Herunder skrivelse med tilladte lokomotiver.
[image]

Hvorfor ikke en DSB damper til jubilæet, tja, måske ikke spurgt og praktisk var alle damperne i Roskilde, så det ville være noget dyrere for arrangørerne.

Fortsat god aften.

Steffen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak