Lidt blåt og en enkelt tofarvet

af Steffen Dresler, 28/5 2020, 10:32 (1422 dage siden) @ tjesp02

God formiddag

I forbindelse med et af de sidste store ”Åbenthus” arrangementer på Danmarks Jernbanemuseum i AUG 2010, hvor det nyrenoverede DSB 3-vogns lyntog var i fokus, havde daværende museumsinspektør Jørgen Larsen lavet en aftale med det tilsvarende museum i Tyskland, nemlig DB museum, at de skulle stille med deres ”lyntog” VT 137.225 Bauart Hamburg. For transporten gennem Tyskland og til grænsen, havde DB museum valgt, at det ligeledes der i museum værende elektriske lokomotiv BR E18 047 skulle være togmaskine. Ved grænsen blev toget hentet af DJM museumsmaskinen MY 1101 og kørt til Odense med ankomst om aftenen.
VT 137.225 var absolut i køreklar tilstand, men det var en lang vej for togsættet fra (vistnok) Leipzig) og til Padborg og videre til Odense. Ud over alder spillede også ATC ind. BR E18 047 kunne ikke køre i Danmark p.g.a. forskelligt strømsystem.

[image]
Standart fotograferingsstedet ved Lillebæltsbroen på Fynssiden.

Selvom arrangementet omhandlede ”lyntogene” med primært det gamle 3 vogns litra Ms lyntog, kunne man således bese det tyske VT 137.225, der kørte frem og tilbage på museumsområdet. Yderligere stillede museet selvfølgelig med Ma-lyntoget og DSB med IC4. Ud over disse og selvfølgelig BR E18 047, kan jeg ikke lige umiddelbart erindre andre typer, der blev vist ved drejeskiveshowene. Dog kan jeg på mine Q-cards se, at også flyvevåbenstraktoren fra Flyvestation Skrydstrup fra 1954, har været en tur rundt på drejeskiven en gang eller to.

[image]
…….og så med Olsenbanden traktoren til venstre!! Næsten ikke til at stå for, vel?

[image]
Stikker lige snuden ud fra remisen for at se det fremmede sted for en E 18!

DB BR E18 047 blev leveret den 12-08-1939 fra AEG med byggenummer 5161 og indsat fra maskindepotet i Nürnberg. Det blev udrangeret fra driften den 31-07-1984 og overgivet DB museum som museumslokomotiv den 07-01-1985. Den første revision herefter skete det i Opladen.
Om lokomotivet stadig er i revision ved jeg ikke.
Når man opholder sig i førerrummet kan man tydeligt se, at det hele er fra en anden tidsalder, apteringen helt i træ og store metalhåndtag og ebonit kontakter mv. Og så STOD man op og kørte, stolen er en meget senere opfindelse!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak