Recticel-vogne Ulstrup Langå (+2 "nye" fotos & links)

af Niels Munch, 28/5 2020, 13:07 (1428 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas - og øvr. på Forum,

Dit foto fra Ulstrup af Recticel-vognene har jeg tilladt mig at 'genopfriske' her:

[image]NS Recticel Uks-vogne i Ulstrup 14.01.1979 (foto: Thomas Boberg Nielsen).

Desuden fik jeg fra Rundremisen dette foto, som Svend bl.a. omtalte i sit indlæg:

[image]NS Uks 093 1 002-5 i Ulstrup o. 1970 (foto fra Rundremisen).

Når jeg nu 'genopfrisker' sagen, er det fordi familien i 1986 (!) var en tur i High Chaparral, hvor vi bl.a. kiggede på svenske og polske damplok og blev ofre for togrøveri. På vej derud i bil (via Värnamo) passerede vi nogle specielle, gule godsvogne, hensat på en sporstump. Desværre tog jeg intet billede.

Jeg har læææænge haft en mistanke om, at det kunne være SJ litra Uks, privatvogne indregistreret af Recticel Svenska A.B. (med i alt 10 stk.). Oprindelig var der 20 vogne, indregistreret ved hollandske NS. De lignede præcis den vogntype, der nu og da havde besøgt stationerne Ulstrup og Langå i Danmark.

Det har jeg nu fået bekræftet på Järnvägshistoriskt Forum.

Desuden har jeg via et hollandsk jernbaneforum fundet flere billeder af denne specielle vogntype her: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?q=schuimrubber&mode=gallery&view=... - hvorfra jeg har valgt dette foto:

[image]

Vognene, bygget af Talbot i Aachen, var indrettet til transport af skumgummi - til bl.a. en fabrik i Ulstrup [DK]. Vogntaget kunne hæves, når vognene blev læsset, og sænkes igen således, at skumgummiprodukterne blev komprimeret og fyldte mindst muligt.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak