Nyborg rundremise(r)

af Ole Lund Jensen, 29/5 2020, 22:02 (1426 dage siden) @ Gjesing

Kære Gjesing

På Det Kongelige Biblioteks hjemmeside findes en meget stor mængde luftfotos af Nyborg færgehavn, og af disse kan man udlede, at rundremisen endnu i 1956 var komplet med 12 + 3 spor. Se f.eks. dette billede. Indkørselssporet til drejeskiven forløb mellem de to dele af remisekomplekset, og delen med kun tre spor var jo den, der overlevede længst. I første omgang overlevede hele remisekomplekset anlæggelsen af færgeleje 5 og de dermed forbundne sporomlægninger, men allerede i 1957 var der "barberet" i den store del af rundremisen, således at man kunne opnå et retlinet sporforløb ned til leje 5. Se f.eks. dette billede.. Den "barberede" del af rundremisen overlevede yderligere nogle år, men den forsvandt ifølge Lars Viinholt-Nielsens "Der var engang..." efter leveringen af MHerne i 1961-63.

På flere luftfotos ses i øvrigt, at der - inden sporomlægningen i forbindelse med leje 5 - fandtes en ekstra drejeskive bag rundremisen og ved siden af vandtårnet. På fotos fra 1930erne fandtes denne drejeskive ikke, men til gengæld fandtes der en drejeskive nærmere vejbroen over baneterrænnet, og her lå også en lille rundremise med cirka tre spor. Måske den var resterne af den ældre store rundremise, som lå tættere på stationen end den ovennævnte rundremise og som ses på gamle sporplaner over Nyborg. Se f.eks. 100 års jubilæumsbogen for Storebæltsoverfarten.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak