Rheilffordd yr Wyddfa - Rheilffordd Llyn Padarn (11 fotos)

af Niels Munch @, torsdag 18. juni, 2020, 15:06 (24 dage siden)
redigeret af Niels Munch, torsdag 18. juni, 2020, 15:29

God eftermiddag,

Ved en tidligere lejlighed omtalte jeg en B&B-ferie i Wales i juli 1997. Det var dengang, man kørte bilen ombord på DFDS i Esbjerg og næste morgen kørte i land i Harwich. Herefter gik turen via Shrewsbury til Aberystwyth på den walisiske vestkyst, derfra med uret rundt og tilbage til Shrewsbury.

Undervejs besøgtes borgene/slottene Harlech, Caernarfon, Conwy og Powis - der er ca. 400 at vælge imellem, ligesom man næsten ikke kunne undgå kontakt med et af The Great Little Trains of Wales :-| .

Et af disse er den navnkundige tandhjulsbane, den eneste i UK: Snowdon Mountain Railway (SMR; walisisk Rheilffordd yr Wyddfa) i Snowdonia Nationalpark.

Med base i Porthmadog kunne vi være i Llanberis til ét af de tidlige tog, medens morgendisen så småt fortog sig:

[image]SMR lok 4 "Snowdon" (Winterthur 988/1896) og lok 3 "Wyddfa" (Winterthur 925/1895) klargøres i maskindepotet til dagens drift. Llanberis 21.07.1997 (nm).

Vores tog køres til perron:

[image]

[image]Vores togmaskine var SMR lok 5 "Moel Siabod" (Winterthur 989/1896), Llanberis 21.07.1997 (nm).

Herefter gik turen op til Mount Snowdon ad den schweizisk byggede tandhjulsbane (system Abt) med 800 mm sporvidde.

[image]Vort tog på krydsningsstationen Clogwyn, 21.07.1997 (nm).

[image]Udsigt oppefra over Clogwyn med 2 stammer i samme spor: Personvogn+damplok, personvogn+diesellok, 21.07.1997 (nm).

[image]Clogwyn krydsningsstation; samme "dobbeltstamme" igen, damploket er nr. 5, 21.07.1997 (nm).

[image]Efter 7,6 km nås Summit Station (1.085 m), hvor et 2-vogns dieselelektrisk tog er klar til "nedturen", 21.07.1997 (nm).

[image]Dieseltoget er afgået fra Summit, 21.07.1997 (nm).

Disse lokalt byggede tandhjulsmotorvogne fra 1995, hvoraf banen havde 3 (nr. 21-23) blev allerede udrangeret 2001-03. De var bygget af HPE Tredegar og kørte altid parvis (og én i reserve).


Det klarede op, medens vi var "på toppen", og da vi var nede i Llanberis igen, var der kun 1 km over til det seværdige National Slate Museum, hvor endestationen for Llanberis Lake Railway Rheilffordd Llyn Padarn er beliggende:

[image]Llanberis Lake Railway lok 2 "Thomas Bach" med stamme, Llanberis 21.07.1997 (nm).

[image]Lok 2 "Thomas Bach" (Hunslet 894/1904), 21.07.1997 (nm).

Denne lille saddeltank med 597 mm sporvidde var opr. bygget til skiferindustrien i det nærliggende Dinorwic Quarry. Banen, der løber langs nordsiden af søen Llyn Padarn, er 4 km lang.


Da vi nu var på de kanter, var det nærliggende at køre over på øen Anglesay og besøge denne ikke ukendte station på banen til Holyhead:

[image]I kort udgave "Llanfair", 21.07.1997 (nm).

Selve stationsbygningen var et veritabelt supermarked for jernbanesouvenirs .....


Tilbage til Porthmadog passerede vi Caernarfon Castle, hvortil Welsh Highland Railway endnu ikke var nået i 1997.


Bedste hilsener
Niels

PS: Henrik PS besøgte Snowdon Mountain Railway i 2019.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Rheilffordd yr Wyddfa - Rheilffordd Llyn Padarn (11 fotos) - Niels Munch, 18/06 2020, 15:06 [*]
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908
I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.


 Læs artiklen 
DSB N201
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen