2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Steffen Dresler, 23/6 2020, 13:59 (1400 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Til venstre en III kl. bogiekupévogn CK fra nummergruppen 10047-10080, bygget 1900-1904. Seneste litra CT 3123-3146. Den anden er oprindelig en I & II kl. bogiekupevogn AA 21-79, bygget 1894-1905. Seneste litra CSS 3006-3026 og CSM 3051-3070. De sidste bogiekupévogne forsvandt omkring 1954. Som de to vogne står på billedet ligner de grangivelig et par reservevogne, klar til brug i de første MY-trukne tog. Kakkelovnsskorstenene gennem vinduerne røber dog deres status som vognkasser.
Vedrørende bogiekupévogne: Se Jernbanehistorisk årbog '94, side 24-31. Vognenes rolle i "Det store ombygningscirkus" kan findes i Jernbanehistorisk årbog '92, side 43-47. Se også "Danske Personvogne", side 37-42.

Venlig hilsen
Jens

Kære Jens

Der er nu alligevel lidt at kunne tage fat på. MF Halskov i lejet bagved er overtaget 15-06-1956 og blev første indsat på Halskov-Knudshoved pr. 28-05-1957. Altså er billedet fra mellem overtagelsen af færgen til DSB 15-06-1956 og indsættelsen på biloverfarten den 28-05-1957.
Hvis jeg ser igennem "Jernbanens" vognoversigter, er BÅDE litra CT som CSS/CSM alle udrangerede langt FØR 1956. Altså kan de ikke have været - som du også selv nævner - reservevogne. Og når man ser på vognene er disse ryddede for aptering og må være til absolut andet brug end "vogne".
Om de står på vangerne kan jeg ikke se, men jf. listerne er CSS 3025 opsat som "Vognkasse i Nyborg". Der er ikke flere informationer i listerne. Men det giver da lidt?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1435
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak