MY 1104 ( 7 fotos)

af Oversmeden, 26/6 2020, 17:41 (1398 dage siden) @ PeterA

Den oplysning passer fint med, at foto fra Aalborg nov. 1972 viser maskinen med et næsten nymalet tag. Ved de store stempeleftersyn, 600.000 og 900.000km blev tagene naturligvis løftet af - midtersektionen vejede alene 3 ton - rengjort grundigt og malet. I vestområdet maledes de sølvgrå, i øst i en nærmest specialvognsgrå farve. På 1104 har de små tagstykker også været løftet af for at få den "nye" motor ned på plads, og efterfølgende malet. Pynten holdt kun kort tid, de blev hurtigt sværtet til af dieselfimsen.

Tvivler stærkt på at det "bare" var almindeligt stempeleftersyn, som var årsagen til motorbyttet.
Først og fremmest, så kørtes der med intervaller på enten 600.000 km eller 900.000 km mellem stempelturene. Normalt blev motoren i lokomotivet ved sådanne eftersyn. Kun ved hovedeftersyn (4.gang stempeleftersynet dukker op - altså 4x600.000 = 2,4 mill. km eller 4x900.000 = 3,6 mill. km) blev motoren pillet ud for eftersyn.
Dernæst, så har en annal fra motorremisen i Århus bemærkningen "havari" ud for dette skift (samt datoerne 24/7-29/8 1972).
Endelig, så viser km-annalen fra km-kontoret følgende:
I tiden januar-juni 1972 da kører 1104 ca. 14-19.000 km/måned, hvilket var på niveau med mange andre My.
Juli 4800 km.
August 400 km.
September 16100 km.
Ergo, "noget stort" er sket i juli-august og det er ikke et stempeleftersyn - det tager slet ikke så længe. Havari på en motor eller sammenstød med andet materiel er mere sandsynligt.
Da B-motorerne ikke var specielt gode - der er vel en grund til at DSB vil af med dem i 80'erne som det første - så begynder det at pege henad motorhavari.
Tiden, som er angivet i motorremisens annal stemmer udmærket med det som km-kontoret har noteret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak