Flygtningetog Kolding 1947

af Georg Schmidt, søndag 28. juni, 2020, 15:30 (14 dage siden) @ Chivas

Der blev mest brugt H- eller R-maskiner til flygtningetogene og forspand til de største.
Jeg har en beretning fra toglederen fra nattevagten 2-3/2 1947 vedrørende flygtningetog 6976 Kolding-Padborg.

Toget var på 119 aksler (95 personvognsaksler og 24 godsvognsaksler)
Togvægten var på 939 tons.
Toget befordrede 1994 flygtninge og havde 2033 pladser.
Trækkraft var H 793 og R 939 begge fra depotet i Fredericia.

Planen var afgang Kolding 23.00 med vandtagning i Lunderskov 23.40 og ankomst Padborg 2.05.
Det kom til at gå lidt anderledes.

Først manglede man ved afgangen fra Kolding togføreren som ankom i forsinket tog 956. Derefter var man nødt til at afvente tilbagemelding for Esbjergtog 398, så der blev først afgang 23.56.
Allerede i Lunderskov var den gal, da H-maskinen måtte i depot for fyrrensning og derved tabte man 130 minutter. Det gik ikke for godt dernedad hvor man både i Bajstrup og Fårhus måtte holde for at samle damp.

Tog 6976 ankom til Padborg 7.17 med 312 min. forsinkelse.
Toget blev overleveret til fremmede baner kl. 9.34 den 3/2 mod beregnet aflevering kl. 3.00.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DB Cargo

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen