Flygtningetog Kolding 1947

af Ventrikel, mandag 29. juni, 2020, 20:41 (5 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Chivas

Nej, Stalins "planer" med at sætte sig på udsejlingen af Østersøen blev jo forpurret ved at de allierede var der først. Derfor mistede Bornhold jo sin militære betydning. Og at man (de allierede) hvor man "kom først", trak sig tilbage, f.eks. i Østrig og i Tjekkoslovakiet.

Nu skal denne tråd jo helst handle om jernbaner, men de allierede og især englænderne troede jo ikke på Stalin og med god ret. Dette sås jo bl.a. at de tyske flystyrker i Danmark og Norge (her omdøbt "German Luftwaffe in Norway") samt de dele af Krigsmarinen der lå i Nord- og Nordvesteuropa, forblev under tysk kommando og ovenikøbet holdt kørende med allierede drivmidler flere måneder frem. Det var jo sikkert gode allierede, hvis nu!!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Den tyske kommandant på Bornholm ville gerne overgive sig - det skulle blot være til en englænder. Og det ønskede englændere ikke at afsætte et fly til d. 5. Maj.
At vestmagterne brugte tyske soldater i tiden efter kapitulationen er nok velkendt.
Hvad færre ved er at de soldater som bevogtede topnazisterne i Nuernberg var SS-folk. Nemlig 300 mand fra en Lettisk og Litauiske SS- Bataljon.
Hvilket måske forklarer hbordan Gøring fik held til at snyde galgen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen