Sikringsanlæg 1954-Ry med 4 dværgsignaler

af Henrik Karlsson, 2/7 2020, 12:58 (1392 dage siden)

Sikringsanlæg type 1954-Ry blev i den oprindelige udførelse til korte krydsningsstationer udstyret med U-signaler nær indgangssporskifterne og 2 dværgsignaler i vigesporet. Sådan findes de stadig, nogle år endnu, mellem Skanderborg og Herning.
Imidlertid fremgår det af de gamle SODB anlægsbestemmelser, at man kunne strække stationens effektive længde ved at placere U-signalerne ca 50-100 m fra indgangssporskifterne, og til gengæld have dværgsignaler i begge spor:
[image]
Så vidt jeg har kunnet opklare, bl.a. her, fandtes ordningen i Kølkær og Vildbjerg, samt muligvis også i Aulum og Skibbild. Anlæggene blev erstattet omkring 1980; et anlæg blev genbrugt i Kibæk, men her med kun 2 dværgsignaler.
Er der nogen der ved hvordan dværgsignalerne fungerede i indkørsels- og udkørselstogveje på disse stationer? En betjeningsvejledning? Et billede af et centralapparat?
Mvh Henrik Karlsson


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
DSB MZ1460Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak