Fra Warszawa til København, ankomst foråret 1912 med tog!

af Steffen Dresler @, lørdag 18. juli, 2020, 18:30 (20 dage siden) @ RolfC

Kære Rolf

Din ”rejsende” er ankommet den banegård vi kender i dag som, Københavns Hovedbanegård.
Den gamle 2. Banegård ved det nuværende Palads teater lukkede 30. november 1911 og den ny åbnede 1. december 1911.

Hvis du ikke kender denne bog er der måske lidt at hente omkring problematikken med ”øst-jøderne” som de lidet flatterende blev kaldt af de herboende medlemmer af mosaisk trossamfund:

http://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/diverse-84/russiske-joeder-i-koeben...

De ansås nemlig som en trussel mod deres eksistens = læs allerede vundet troværdighed og accepterede levevis blandt andre danskere. Det gjaldt til en vis grad også i midten af 1960´erne med muligheden for at polske jøder kunne udrejse og komme til Israel. Til stor irritation forblev mange i Danmark, men det er en anden historie.

Jeg har set lidt på natforbindelsen fra Berlin og til København, der blev ”kørt” af det internationale sovevognsselskab (CIWL).
Fra 1911 køreplanen ses D 15-74 afgå fra Berlin kl. 2315 og ankomme via Gedser til København kl. 0942. Der har også været et dagløb – tror jeg – men det ligger uden for mine kompetencer.

Håber det gav lidt!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.



 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Den Bornholmske Jernbane
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen