E 978 - Forspandslokomotiv eller?

af Steffen Dresler @, søndag 26. juli, 2020, 19:05 (12 dage siden) @ Jan Koed

Kære alle

Vedr. kørslen med HM Kong Frederiks den IX kiste fra Kh og til Ro

Uddrag af Sikkerhedsreglementet af 15.5.1935 § 22.

”Er begge Lokomotiverne Persontogslokomotiver, skal som Regel Togets ordinære Lokomotiv køre forrest”.

[image]

Altså, ved forspandskørsel (og der er MANGA regler) og samme litra damplokomotiver, er det normalt det oprindelige Toglokomotiv der kører forrest, mens Forspandslokomotivet køre op til stammen. Derfor var E 978 Togmaskine (og forrest), mens Forspandsmaskinen E 994 kørte op til stammen.
Hvad der så i virkeligheden skete var, at dagen før sprængtes et damprør på E 978, der så blev nødrepareret.
På selve dagen FØR kørslen til Roskilde, sprængtes damprøret igen og man valgte (det var jo gamle rigtige lokomotivfolk) at køre som planlagt med E 987 forrest som togmaskine. Men den trak ikke, dampede kun og forspandsmaskinen E 994 gjorde så hele arbejdet. Jeg skal ikke her komme ind på teknikaliteter (er ikke dygtig nok) m.h.t. bremseventil i Forspandsstilling m.v., men det var GODT lokomotivmandsskab!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


NB: R 963 var under alle omstændigheder tilkaldt som reserve, men det blev ikke nødvendigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs
Pris 260,- kr.
 Læs mere 
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E
I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen