E 978 - Forspandslokomotiv eller?

af Steffen Dresler @, lørdag 01. august, 2020, 00:11 (118 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Lars

Det pågældende DJK udflugtstog følger selvfølgelig reglerne som anført i SR § 22, Forspandskørsel.

Den pågældende forspandskørsel (2 lokomotiver foran en togstamme) med en litra E (persontogslokomotiv, max. 110 km/t, maksimal belastning 8600 kg. i krogen) og litra G (godstogslokomotiv, max. 45 km/t, maksimal belastning 4900 kg. i krogen) må vel nok anses for en absolut ikke normalt anvendt forspandskombination i damptiden (altså senest før 15. maj 1970), men her udelukkende en kombination til glæde for de rejsende i et bestilt særtog (udflugtstog for jernbaneentusiaster).

Toget bliver fremført som et ”Arbejdstog” (a.h.t. fotostop under vejs), således at det kan stoppe og rykke tilbage på fribane. Arbejdstog måtte dengang højest fremføres med 45 km/t (SR §22), hvilket også er den største hastighed litra G måtte fremføres med jf. DLF tabeller.
Yderligere fremgår det af §22, at:

”Fremføres et Tog af 2 Damplokomotiver, skal Persontogslokomotiver altid køre forrest ved Hastigheder over 60 km/T. Er begge Lokomotiverne Persontogslokomotiver, skal som Regel Togets ordinære Lokomotiv køre forrest. Dog skal et Lokomotiv af andet Litra end E, H, P, R eller S ved Forspandskørsel sammen med et Lokomotiv af Litra E, H, P, R eller S altid køre forrest”.

Og da det her drejer sig om en litra G (svageste og langsomste) er den selvfølgelig sat forrest i toget. Så kan man så altid begynde at diskutere om det er litra E eller litra G der er togmaskine hhv. forspandslokomotiv (det ekstra lokomotiv).

Men da det jo drejer sig om et særtog uden reelt indhold andet end fotokørsel for entusiaster og en ”aparte” oprangering med to så forskellige damplokomotiver, KUNNE jeg få den tanke, at litra G var togmaskinen for arbejdstog 8733 frem til Holbæk. Men det er for mit vedkommende rent gætværk.

Under alle omstændigheder skulle litra G gå forrest de to litra imellem uanset hvilken togart. Men forhåbentligt sidder der nogle ældre læsere fra enten Trafik- eller Maskinafdelingen, der evt. kan kommentere på denne lidt togjuridiske opgave.

Håber det giver lidt klarhed?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen