Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/8 2020, 11:18 (1352 dage siden) @ Nordexpress

I bøgerne om de internationale tog til Rødby/Gedser/Jylland/Øresund er udtrykket lokale vogne jo et temmelig gennemgående begreb. De fleste tog til udlandet medførte "lokale vogne" - dybest set et lidt ulogisk begreb - for at adskille indenlandske passagerer fra passagerer, der skulle udsættes for pas- og toldkontrol.

Enkelte tog medførte ikke sådanne. Men min nysgerrighed går mere præcist på det "tyske lyntog", VT 12.5, der kørte som København Express Hamburg-København H (/Frihavnen) - Hamburg.

Jeg erindrer som knægt flere gange at have kørt med dette tog med min mor mellem København H og Næstved. Jeg har en formodning om, at vi må have haft plads i motorvognen.

Men hvorfor kunne man køre indenlands med VT 12.5 uden at skulle til Tyskland (ligesom det blev almindeligt senere), når der i alle andre udlandstog var en skarp adskillelse? Var dørene mellem vognene låst inde i toget?

Kære "Nordexpress".
jeg hæfter mig ved at du skriver til Tyskland, der var jo ingen pas eller toldkontrol på vej til Gedser eller Rødby Færge. Jeg husker en rejse i efteråret 1961
til og fra Hamburg via Grossenbrode hvor passene blev stemplet under overfarten i en "kiosk" så lå ved siden af valutavekslingskontoret (?) og der blev ved gentagne højttalerudråb
gjort opmærksom på at man skulle henvende sig for at få passet kontrolleret og stemplet. Siden gik det jo hurtigt med at kontrollere at de var stemplede ved den senere kontrol ved landgangen eller i togets gennemgående vogne.
Ved at se i tjensetekøreplanen fra 1962 og 1963 kan jeg konstatere, at i de to køreplansperioder standsede København-express ikke i Næstved, det var uden stop til Gedser i 1962, i 1963 mod Rødby Færge dog stop i Nykøbing Falster.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak