MZ-motor i MY 1149?

af Oversmeden, 11/8 2020, 20:29 (1353 dage siden) @ Tommy Nilsson

"En del" My og Mx har kørt rundt rundt med 645 motorer (som i motorer hvor stativet er bygget efter 645 tegninger).
Andre fik "bare" sat 645 enheder i det gamle 567 stativ - den udvendige diameter på foringen er den samme, så den del går fint.
Hele fidusen er at følge serienumrene på den enkle dieselmotor. EMDs opbygning af serienummeret er enkel idet de 2 første cifre angiver årstallet for produktion og bogstavet angiver måneden.
Så er der lige fælden med bogstavet "I" som ikke bruges.
Sidst, men ikke mindst, så producerede EMD 567 motorer efter at 645 motoren gik i produktion.
Dog var 567 ikke den regulære model efter januar 1966 og den blev prissat derefter (fra begyndelsen af 1966 var prisen på en 16-567E - som EMD kaldte dem - $48.200). Sandsynligvis steg prisen senere, men så langt rækker oplysningerne ikke.

I hvor mange år EMD havde 567 som en art "special produktion" er jeg ikke klart over, men der vil være nogle grænsetilfælde med motorer fra ca. januar 1966 til slutningen af 60'erne.
Helt galt gik det for NSB, som købte sine sidste Di3 med 567E motorer. Hvorfor NSB ikke benyttede lejligheden til at købe 645 og samtidig begynde at sætte 645 stumper i Di3 (lidt a la hvad DSB gjorde); det har jeg aldrig fattet.
Selv DSB havde en motor, som var et grænsetilfælde - nemlig den i 1114. Serienummeret var 67 M3 1037 og "M3" er lidt speciel, da normalen for et stativ af 645 typen til turboladning vil være "bogstav1" (eks. A1, B1 etc. etc).
De tidlige 567 var opbygningen af serienummeret årstal-bogstav-tal (eks 53 C 99). Det ændre sig fra midten af 1964 uden at jeg kender årsagen hertil. Faktisk kan det ses lige mellem 1151 og 1152 - pludselig dukker der et tal op sammen med bogstavet for måneden.
Ergo, maskinen i 1114 ender i afdelingen for grænsetilfælde.

Jeg ved at DSB købte mindst 4 reserve 16-645E motorer. 3 af dem endte så i My og ikke i hverken Mz eller Me.
Så ja, der har været byttet godt rundt og mange motorer i spil.

Og så bare lige for at gøre forvirringen komplet, så kørte 1042 rundt med en motor, som var noget hjemmebygget. Stativet var 645, men med 567 enheder isat!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak