Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 27/1 2013, 15:56 (4100 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag til alle!

Jeg var så skråsikker i det jeg skrev, selvom jeg faktisk havde min tvivl. Jeg postulerede, at til åbningen af Oddesund broen, blev prøvetoget den 14. maj 1938 fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv, mens selve indvielsestoget den 15. maj 1938 blev fremført af litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
Men det undrede mig, at James Steffensen (for ikke kendere af James Steffensen, at sammenligne med den kendte tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt) faktisk kun havde fotograferet D-maskinerne og ladet G´erne være.
Selvfølgelig! For det første køre man jo IKKE et prøvetog med andet materiel, end det der skal anvendes til ”præmieren”, vel? Og for det andet, ville han jo være forhindret i at fotografere premiere- og indvielsestoget, da han til indvielsen, jo var teknisk ansvarlig for lyddelen af reportagen. Han sidder jo i Statsradiofoniens transmissionsvogn, der følger med på vejen ved siden af indvielsestoget, med en kameramand stående på taget, der filmer.
Så hen og fatte filmen fra indvielsen og se efter. Ganske rigtigt. Indvielsestoget med Kongevognen blev fremført af de to litra D i forspand, mens ”pøblen” bagefter, kunne komme over med de to G i forspand.
Herunder tre ”caps” fra filmen, der tydeligt viser de to litra D.
[image]
[image]
[image]
Alle billeder fra testfilm for video, Danmarks Jernbanemuseum.

Så undskyld forvirringen. Men nu er den rettet og man behøver ikke at tænke på dette under håndboldkampen, der ER jo sikkert mange der har undret sig;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak