Stedbestemmelse af KB-arkivfotos (link)

af Steffen Dresler @, mandag 31. august, 2020, 08:53 (52 dage siden) @ Niels Munch

God formiddag til alle

Med hensyn til billede nr. 5 er det opgivet til at være DSB litra A nr. 147 og udstyret med anden tender. Tenderen er DSB litra Fs nr. 256, der ligeledes var varmemaskine og blev udbudt til salg minus tender ved M11878/38 af 02-12-1938 jf. M7593/54 af 16-07-1954.
DSB litra A nr. 147 er jf. M7593/54 af 16-07-1954 anvendt som varmemaskine fra 19-11-1936 i Korsør. Maskine og tender er udrangeret den 04-11-1959 jf. M3374/59.

I min optegnelse har jeg også stående DSB litra A nr. 157 som togforvarmningsmaskine, men ingen bemærkninger om anden tender. Denne maskine var monteret med togforvarmningsanlæg i perioden 1952-1956 og er udrangeret 24-09-1956 Jf. M9455/56.

Da lokomotivet på billedet er udstyret med anden tender end litra A, og at der ikke er oplysninger om andre litra A med anden tender, anser jeg det for højst sandsynligt, at billedet er som angivet af NM, DSB litra A nr. 147 med tender nr. Fs 256 anvendt som togforvarmningsmaskine i Korsør. Billedet må være optaget før NOV 1959.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen