Hvor stemmer den lygter fra?

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, søndag 06. september, 2020, 12:20 (18 dage siden) @ Steffen Dresler

Lygten kunne jo anvendes af personalet i mangfoldige områder, da den jo kunne sættes fast bl.a. på faste signaler eller bruges som håndsignaler om natten.

Så m.h.t. gult glas se efter i disse link og finde nogle signaler hvor der er anvendt gult lys, så har du forklaringen:

https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-signaler/almindeligt-signalreglement_1903_op19.pdf

eller

https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-signaler/signalreglement-1923.pdf

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

,
-----------------
.


På en måde et interessant emne -- vi (ældre) har nok alle en sådan lygte eller to (Der har jo været "tusindvis" i omløb, og til utallige formål, før batterilygternes indførelse).

Egentlig udsprang min første mail af, at jeg nok fandt Steffens svar "rimelig kortfattet" --- rigtigt / korrekt, men kortfattet. Link til "Jernbanekilder", håndlygte "type 3b".

Denne type 3b synses dog at være væsentlig afvigende fra det af Stuart indsendte foto og alle de jeg selv har kendskab til. Det er håndgrebet øverst jeg tænker på -- det er oftest mere lige ret op-hen-ned.

Når der er vist en type 3b, findes (fandtes) der vel også en type 3a ??? Var der en type 3a, der er mere svarende til den type vi sikkert alle -i højere grad- kender til ?

Stuart beskriver sin lygte som visende tre farver, rød, grøn og gul (vel "brandgul" på DSB´sk). Jeg har i tidens løb haft kendskab til / omgang med en del af disse håndlygter, men mindes aldrig at have set / hørt om sådanne trefarvede. Alle dem jeg kender er "kun" to-farvede, rød, grøn og hvid (intet glas). Ikke een af dem jeg kender til har haft mulighed for montering af det tredie glas -- der var kun indfatning til to glas. Har disse haft betegnelsen 3a (eller noget andet) ?

Der har været brug for gult lys (brandgult), men som tre-farvede lygter har de så ikke kunnet vise hvidt lys ! Det må da være en væsentlig mangel i dagligdagen - datidens "lommelygte" !

Naturligvis viser DSB´s signalreglement, hvilke farver der skal benyttes, men ikke hvordan de fire farver (tre farvern + hvid - intet glas) anbringes / frembringes.

-------------

Generelt:

Hvad har "din" lygte været brugt til i jernbanetiden, hvad er dens historie ?

Hvem har fremstillet den (fotos af fabriksskilte / -plader og foto af hele lygten).

Hvilke farver lys (to farver + hvid eller tre farver) ?

"Hvor stammer denne lygte fra ?" Det er vel et spørgsmål, om ikke det er påmalingerne / påskrifterne Stuart tænker på (tjenestestedet). Hvilke påskrifter er der på "din" lygte ?

Lygterne anvendtes jo tilsvarende af privatbanerne, til samme formål som ved DSB, og købtes sikkert hos de samme fabrikanter/leverandører.

Ofte skiftede de "ejer", fordi de blev glemt / "glemt" på overleveret rullende materiel og aldrig kom "hjem" igen.

Dette kunne blive "Herreværelset"s længste tråd !

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=pa-stationer (ca. en trediedel nede på "siden").

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen