SNNB PR 305 m.fl.

af Niels Kroyer @, Perth, Western Australia, lørdag 12. september, 2020, 15:20 (13 dage siden)

Hi
Jeg har haft lidt korrespondance med Tommy om SNNB PR 305. Grunden dertil er at databasen skriver om SNNB PR 305:

"Litreret NR indtil 1916. Skruebremse. Solgt 1939 til DSB PH 7570. Solgt 1966 til Frank Hermind. Lersøen 1978. Renoveret 1987 af "Ung i arbejde". I drift 1987-91. Solgt 1997 til Jernbanemuseet. Skælskør 2002-09. Marts 2009 til Odense. Randers 2011. Renoveret og i drift 2013. 2018 fra Randers til Padborg."

Nu ved vi, at det ikke er PH 7570, der blev solgt til Hermind, men en PR 305, som eksisterede lige til det sidste, 31 Marts 1966. Vi ved ogsaa, at den PR 305, som blev solgt til Hermind, har haandbremse og ikke skruebremse, som PH 7570. Men hvor stammer saa PR 305 (2) fra? Maaske nogen her i Herreværelse kan hjælpe os?

SNNB fik levereret 55 PR vogne med haandbremse og 11 PR vogne med skruebremse i 1910 og 1911 til roe transporter. Vogne med skruebremse endte med numre paa enten 5 eller 0. Derfor havde PR 305 (1) skruebremse. I Fortegnelse over Privatbanevogne etc fra 1925, hvor de optoges for første gang, var de alle noteret med “løse Lemme”. I 1931 udgaven havde flere af vognene mistede deres “løse Lemme”, og var ombygget med faste sider.

I 1939 solgte SNNB de fleste af PR vognene til DSB. Dem, der havde faste sider, fik litra PH, medens dem, der havde de “løse Lemme”, fik litra PA. Saaledes blev PR 305 (1) til PH 7570.

Jeg vedlægger her en kopi fra “Fortegnelse over Privatbanevogne etc” fra 1931, som har tilhørt SNNB. Heri har værkmesteren lavede rettelser med rødt blæk samt nogle blyants kommentarer. De udgaaet vogne er streget over med rødt blæk.

[image]
[image]

Tilbage af PR vognene er nr. 306, 319, 321, 327, 333, 334 og 368 - alle angivet som med “løse Lemme".

To af de syv vogne er udgaaet siden hen. SNNB maa have omnummeret de resterende PR vogne for i Marts 1966 havde SNNB følgende fem PR vogne: 302, 303, 304, 305 og 306 - alle med haandbremse og kun 306 havde faste sider. Hvad var deres oprindelige numre? Paa et tidspunkt maa PR 306 være blevet ombygget med faste sider eller kan værkmesteren have “glemt” at rette fortegnelsen?

Her er et foto af PR 305 taget i Stubbekøbing 23 Januar 1966 (foto Niels Krøyer):

[image]

De fire tilbageblivende blev udrangeret med banens lukning i 1966 - og dog. Jeg har set og fotograferet PR 304 i Maribo 18 December 1966 i et stamme med tilsvarende LJ vogne, maaske til brug som ballastvogne. Hvorfor kom den til LJ? Var der andre af SNNB’s vogne der kom til LJ temporært eller hvad?

SNNB PR 304 i Maribo 18 December 1966 (foto Niels Krøyer):

[image]

Er der nogen, som har bud paa mine spørgsmaal?
Bedste hilsener fra Down Under
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 flyttefirma tilbud
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen