Arkeologisk bildgåta - der må være TO bygninger

af Anders Nordebring, 30/9 2020, 00:20 (1298 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg kan bekræfte, at det er 100 pct den tidl. remise af Flensburger Kreisbahn som ses her.

Tak for meldingen, Baumann.

Jeg kvitterer med dette postkort fra østsiden af fjordspidsen:

[image]Til salg på ebay, *link* i skrivende stund.

Den lyse vej skråt op mod venstre er den nye "Nordstrasse". Kortet er angiveligt fra 1950'erne, og oppe ad den nyanlagte Nordstrasse finder vi remiseanlægget med 2 porte og flere bygninger end i dag. Flensburger Kreisbahn er her nedlagt, og på hjørnet af Hafendamm og Nordstrasse ses en 5-spors rundremise, som jeg i farten gætter er fra den normalsporede bane til Kiel. Denne bane blev ved omordningen af banegårdsforholdene i 1927 forlagt til den nye gennemkørselsbanegård syd for bykernen, medens østhavnen beholdt en del godsspor i tilslutning til havnebanen gennem byen.

Det korte af det lange: Beliggenheden af omhandlede kreisbahnremise stemmer.


M.v.h.
Niels


Spændende billede, Niels - det giver mig anledning til et gæt, som er helt uden baggrundsviden om Flensburger Kreisbahns remise- og værkstedsforhold i øvrigt:
Det er to forskellige remiser!

De nye remisebilleder viser, at både for- og bagside har en fremhævet "mursøjle" på både for og bagsiden, så denne bygningsdetalje er altså ikke kommet til ved en ombygning af forsiden. Og bygningen passer, som du skriver, med den remise, der ses med to porte ned mod havnen lige til venstre for Nordstrasse.

Men lige bagved ligger en anden bygning så at sige med "ryggen" mod den omtalte og angiveligt stadig eksisterende bygning. Denne bygning er bredere og passer i proportioner bedre til det gamle opstillingsbillede med værkstedspersonale. Så kunne man ikke forestille sig, at der var tale om en remise nr. to med porte i modsat retning?

Selvfølgelig kunne det være et pakhus, men der er mindst et yderligere af slagsen, og bygningen virker ikke "pakhusagtig". Snarere virker den med sin lidt større bredde mere "værkstedsagtig" end den bevarede remise.

Indtil andre kommer med et godt modargument eller endda et ditto bevis, holder jeg på, at der er tale om ikke een, men to bygninger.

Mh
LH


Den byggnad som finns kvar är motorvagnsstallet. Citat ur Schönings och Kupfers Die Flensburger Kreisbahnen (Verlag Kenning, 2004): "Der in den 20er Jahren unterhalb der Malerei erbaute zweigleisige Triebwagenschuppen in Klinkerbauweise ist seit dem Abriß des Lokschuppens und der Werkstatt, die jahrelang von der mitterweile in Konkurs geratenen Baustoffhandlung Schliecker genutzt worden war, das einzige in Flensburg noch erhaltene Kreisbahngebäude. An der Stelle des Lokschuppens steht jetzt ein Bürohaus mit gleicher Grundrißform und über das einstige Bahnhofsgelände verläuft die Nordstraße."

Det lokstall som avses här är rundstallet i vykortets främre del. Det var smalspårets andra lokstall, hade fem portar och rymde tio lok.

Den byggnad som på vykortet ses bakom det ännu bevarade motorvagnsstallet är alltså målarverkstaden. Bakom denna skymtar i sin tur verkstaden (det är framför denna byggnad som bilden med lok 13 är tagen) och därefter snickeriet, som var arvtagare till banans äldre lokstall: "Für die Tischlerei verwendete man zum Teil den Lokschuppen von 1885 weiter." Det var den del av snickeriet som var utförd i korsvirke som hade varit lokstall "in dem Bereich, auf dem dann der Rundlokschuppen errichtet wurde". Byggnaden hade alltså flyttats och återuppförts litet längre bort på bangården.

Bokens avsnitt om stationen i Flensborg har för övrigt några trevliga foton tagna av Birger Wilcke och Ole Winther Laursen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak