Oksbøl - Oksbybanen

af Torben Thorsen, 30/9 2020, 22:27 (1303 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Ok. i mener altså, at det første stykke af det nuværende spor indtil Oksbøl (kasserne) er det samme som det tyskerne anlagde under krigen i sensommeren 1944.
Jeg undrer mig over, at man starter med at fjerne et gammelt spor for derefter at anlægge et nyere spor ovenpå, men det er rigtig der er ingen spor efter det gamle.
Det i skriver om Guldager er ikke helt rigtig. Aflæssestationen i Guldager blev påbegyndt opført før tysker fik sig bestemt om hvor batteriet skulle ligge. Esbjerg/Blåvand og Esbjerg var inde i billedet - det kan jeg evt. komme ind på senere. Havde man fra starten vidst at batteriet skulle ligge nord for Varde å ville man (efter min mening) have placeret aflæssestationen nord for Varde å, for at undgå den dårlige bro. Der er flere grunde til at man har en sådan oplagsplads. Det lykkedes jo også at vildlede frihedskæmpernes spionage - de troede at batteriet var under opførelse i Guldager. Der var et dansk sidespor på Guldager station, og de to sidespor er der sket forvekslinger med siden hen. Nr. to kanonrør ankom ret kort tid efter det første, så de har ikke parkeret det første kanonløb på Guldager station.
V.h. Torben


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak