Avatar

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2020, 16:33 (1293 dage siden) @ model65

Mukkediken bruges når der skal udføres en spændingsudligning.
Reglerne foreskriver at skinnerne skal være 22 grader når de svejses sammen.
I gamle dage foregik det ved at bruge gas når skinnetemperaturen var lavere.
Over halvdelen af skinnens masse findes i skinnehovedet, derfor er det kun skinnehovedet der varmes op.
Der skal ikke spændingsudlignes i sporskifter, så der er ingen problemer der.
Hvis man svejser om dagen, kan man også bruge solopvarmning om sommeren, .
I dag bliver der brugt et hydraulisk trækapparat, som trækker skinnerne længere.
Det er meget hurtigere end at varme hele den længde skinne der skal svejses sammen.
Reglerne for hvordan det skal ske i dag er beskrevet i Banedanmarks banenorm 1-66 bilag 7 (side 46).
På denne video fra Robel, kan man se hvordan et hydraulisk trækapparat virker.
Jeg ved ikke hvorfor der er en benzinmotor på mukkedikken.

Hej Peter,

Det var klar og god, kyndig besked og jeg vil snarest forsyne billederne med dine udmærkede oplysning, inden de bliver lagt på jernbanekilder.dk. Tak for dem! :-) :-) :-)

Min viden udi thermitsvejsningens kunst er blevet lidt rusten (beboerne i ejendomme, hvor jeg bor, blev lidt gnavne, da jeg forsøgte mig med det i mit køkken ;-) :-) ), så derfor kan der være brug for rettelser og tydeliggørelser i den lille serie på 13 billeder, som jeg i sagens anledning (og uden morgenkaffe) netop har lagt på jernbanekilder.dk. Meld derfor gerne tilbage, hvis I mener, at der er noget, som jeg har misforstået. Billederne ligger i "toppen af stakken" i et par dage, men ellers så søg på "thermit".

Gode hilsner
M:-D rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak