Oksbøl - Oksbybanen

af Torben Thorsen, 11/10 2020, 15:35 (1286 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for svaret. Kranen i Guldager skulle jo blive til de havde læsset den sidste rør. Teoretisk kunne man læsse de fire rør på hver sin jernbanevogn og derpå køre kranen ud i stillingen for der at læsse rørene af og over på en blokvogn som kunne køre på omtalte rampe (jeg tror det ikke). Rampen skulle kun bruges til at rejse kranen, og nedtagning igen. Tyskerne brugte spil til træk af jernbanevogne, men her??? Måske kunne man opklodse skinnerne så de fik en svagere stigning???? Man kunne i stedet forlænge kranens spor - men det har vi ikke papir på at skulle ske. Angående de dele som er/var samlet på rampen. Der er det min teori, at de er kørt ad landevejen på en af kranernes transportvogne - De kunne klare rampen for de har jo rejst kranerne. Disse vogne kunne slet ikke klare de tunge rør.
Venlig hilsen Torben T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak