Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Steffen Dresler, 18/10 2020, 20:17 (1285 dage siden) @ Søren Rich

Kære Søren

Jeg skulle lige være sikker på tidspunkterne. Her er der kun tale om løbene fra Kh over Ro og til Næ på ”lille syd” og retur.
Som du kan se af de to billeder, afløstes litra Mo af Mx og My da det, der blev kaldt ”Bolig-Arbejdssted” trafikken for alvor tog fat i slutningen af 1970´erne bl.a. p.g.a. de store udflytninger fra Københavnsområdet og til omkring Næstved. Det betød at trafikken som man kendte den med litra Mo, overhovedet ikke kunne klare antallet af rejsende.

Lige så snart der kunne indsættes Bn-materiel (Grisevognene) blev det standard på Lille Syd med en Gm´er og et par Bn og en Bns. Disse tog kunne så vognmæssigt forstærkes fra omkring kl. 1430 – 1500 med afg. fra Kh. Husk på, at der også var mange rejsende fra Ro og til Lille Syd.
B-vogns og Bg materiellet blev udelukkende anvendt på Syd fra Kh over Ri og til Næ og det i de tidlige morgentog fra Næ kl. 0640, 0710 mv. Det var STORE morgentog med bl.a. en Bcm liggevogn og servering i toget fra ”Kaffebanden” fra Nf.

Altså kørtes myldertidsstammerne normalt med Bn-materiel fra Kh og til Næ over Ro i lang tid op i 1980´erne. Hvornår man ændrede dette til DD vogn kan jeg ikke huske. Så kørsel igennem slutningen af 1970´erne og frem til slutningen af 1980´erne/begyndelsen af 1990´erne enten Mx, MY eller ME. Kan ikke huske om litra MZ anvendtes på Lille syd.

MR/MRD var så vidt jeg huske normalt kun til Ro-Næ og omvendt.

Herunder i absolut blandet kvalitet to billeder, hvor der BAG maskinen er Grisevogne (larmede, var hundekolde om vinteren og aldeles utætte omkring dørene).
Det sidste billede er MOD Kh fra Næ optaget mod Haslev og oprangeringen er Bns-Bn-Bn-My-Mx-Bns-Bn-Pbh, 09-7-1983.
[image]
Næstved 1982.
[image]
Holme Olstrup 1982
[image]
Toget på vej fra Næ mod Holme Olstrup.

Togmaskinen var altid mod Næstved set fra Kh.

Håber det kunne bruges.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak