Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af MichaelHansen, 21/10 2020, 08:56 (1276 dage siden) @ Steffen Dresler

Altså kørtes myldertidsstammerne normalt med Bn-materiel fra Kh og til Næ over Ro i lang tid op i 1980´erne. Hvornår man ændrede dette til DD vogn kan jeg ikke huske. Så kørsel igennem slutningen af 1970´erne og frem til slutningen af 1980´erne/begyndelsen af 1990´erne enten Mx, MY eller ME. Kan ikke huske om litra MZ anvendtes på Lille syd.

MR/MRD var så vidt jeg huske normalt kun til Ro-Næ og omvendt.

Jeg kan ikke hjælpe med oprangering, men da jeg gik på skole i Køge i starten af 90erne havde jeg en vane med at notere tognummeret på de tog jeg kørte med. Det var mest Østbanen, men også de "store" tog fra DSB (dog kun lokomotivet). Jeg har selvfølgelig ikke noteret tidspunkterne, men så vidt jeg husker var ud-turen på helt fast tidspunkt, hvorimod hjem-turen varierede.

Når jeg skimmer noterne, så er det i efteråret 1991 oftest MY og MX, der har kørt regionaltogene. Ca én gang om ugen en MZ. Fra 1992 blev det hovedsageligt ME. Og jeg droppede så åbenbart min nørdede vane fra 1993.

Fra 1992 da Ølby regionalperron åbnede tog jeg ofte regionaltoget derfra til Køge i stedet for S-toget. Og det kan så have været både 1992, 1993 og 1994, men der husker jeg det som værende med kupé-vogne med gang i den ene side og ikke de senere kreaturvogne, der blev blå og som i hast blev skrottet for godt 10 år siden.

Hvad litra vognene har haft ved jeg ikke. Det har jeg ikke noteret. Men jeg husker ikke at have set MR/MRD i Køge i de 3 år. Det har i hvert fald været en sjældenhed.

Jeg har dog også en artikel fra lokalsprøjten fra efteråret 1985, hvor de skriver om Sjællands-premiere for MR/MRD-togene, hvor de så - i hvert fald en periode - kom til at køre på Lille Syd.

Mvh
Michael


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak