S. tog forsøg 1968

af steenth, 25/10 2020, 18:07 (1278 dage siden) @ Oversmeden

Af en balise at være syntes den at ligge noget lagt fra sporet.
Selv vores dages ATC baliser ligger noget tættere på sporet - helt oppe på svellerne.

Mange af billederne viser "noget kabel", som går rundt om et skinnestød.
Jeg kan ikke sige mig helt fri for at de kabler skal sikre at strømmen faktisk løber i skinnerne og ikke stoppes af dårlige laskeforbindelser.
Dog kan jeg ikke forklare hvorfor hulan en løs skinne midt mellem 2 spor skal forbindes med kabel.
Måske noget med jordning/nulpunkt?
En sikringsmontør kunne sikkert kaste lidt lys over mysteriet.

Der var tanker om at HTK informationen skulle have været noget, som blev overføret via skinnerne istedet for linjeledere, som det blev. Det kunne være det, som blevet testet af inden det blev besluttet hvordan det skulle være. Det blev omtalt i Jernbanen 7-8 1975: Citat:
"Ibrugtagningen af hkt-anlæggene på Køgebugtbanen i august måned 1975 betød overgangen til et helt nyt avanceret sikringssystem for S-banen. Såvel de mobile som de faste hkt-anlægs virkemåde har været beskrevet her i tidsskriftet - senest i nr. 6/72 - side 14/15. Et par ændringer i forhold til de tidligere beskrivelser vil det imidlertid være rimeligt at omtale: 1) Oprindeligt var det hensigten at benytte skinnerne (på fri bane) som ledere af hkt-informationerne. Man kunne derved opnå den sikkerhedsmæssige fordel, at hkt-informationerne var kortsluttede af toget, så længe det kørte i hkt-afsnittet. Et efterfølgende tog, der fejlagtigt var kommet ind i hkt-afsnittet kunne derfor ikke opfange informationen, der var bestemt til det forførende tog. Da de første praktiske forsøg med elektrisk opvarmning af fjerntog udførtes, viste målinger imidlertid, at den »elektriske støj« fra fjerntogene under uheldige omstændigheder kunne forplante sig fra fjernsporet til S-banens skinnestrenge og derved forstyrre såvel S-banens sporisolationer som hkt-informationer. Yderligere måtte DSB også tage højde for den endnu kraftigere elektriske støj, der vil opstå, såfremt elektrificeringen af fjernbanerne gennemføres, og der indføres tyristorstyring (chopperkontrol) i de kommende »regional« S-tog. Derfor blev det besluttet at undlade hkt-strømmene i skinnerne, og i stedet udlægge linieledersløjfer midt i sporet, hvorved det blev muligt ved en hensigtsmæssig placering af togets antenner at undertrykke de uvedkommende støjsignaler fra skinnestrengene."


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak