Oprangering ML + FE + ML, hvordan?

af Steffen Dresler, 13/11 2020, 23:46 (1231 dage siden) @ Togsøn

Kære Erling m.fl.

Jeg kan være lidt tvivl om hvad du mener med en sammenligning med en litra Mh. Der er jo to verdener til forskel både teknisk- som SIR mæssigt!!

Som jeg forstår det blev de to motorvogne manøvreret på nøjagtigt samme måde som et par damplokomotiver, nemlig ved fløjte signaler. Der var jo hverken styreledninger eller brummerledning, altså måtte signaler fra den ene motorvogns fører og til den anden gives som fløjtesignaler, f.eks. som angivet i SIR 1903.

Som jeg læser DRM var litra ML udstyret med TB. Om det så betød at Motorvognsføreren på forreste motorvogn kunne manøvrere bageste motorvogns bremser via TL og bageste motorvogns førerbremseventil, der stod i forspandsstilling, har jeg ingen anelse om. Altså hvis litra ML var udstyret med en sådanne.

Men der var jo ingen hokus-pokus i at køre to litra ML sammen med mellemvogn(e) imellem, bare togvægten ikke oversteg det tilladelige jf. TIB. Lkf. var jo uddannede, opdraget og vandt til også at køre efter fløjtesignaler.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB P914Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Gearkasseknas og dieselos

Gearkasseknas og dieselos. Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak