Fremstilling af konfektion

af Steffen Dresler @, lørdag 21. november, 2020, 11:16 (9 dage siden) @ Niels Munch

Konfektion, DK
For lige at gøre Mads Skjerns Fabrikker færdigt drejede det sig om den indenlandske hørproduktion, da import af udenlandske tekstiler jo p.g.a. tidernes gunst var helt umulig. Det meste klæde blev jo importeret fra England og noget efter krigen, igen fra England, men ofte via Indien, der jo havde overtaget de engelske spinderimaskiner (der så igen har købt en del af de gamle maskiner tilbage for deres ”Herritage” museumsfabrikker, bl.a. omkring Manchester).
Bomuld var jo næsten udelukkende amerikansk og dermed ej heller noget der var i landet andet end forarbejdnings delen, f.eks. ”Danske Bomulds spinderier” mv.
Det korte af det lange ankom det meste for bomuldens vedkommende i store baller med skib, det samme med halvfærdige stoffer (metermål ruller). Ofte gik varerne ind i meget store lagerhaller i bl.a. frihavnsområdet (eller andre eks/importhavne som Esbjerg), da det jo skulle fortoldes. Derfra normalt videre med jernbane til grossisternes lagre/jernbanernes varehuse og herfra med lastbil/hestevogn ud til fabrikkerne.
Forarbejdningen af halvfabrikata til konfektion skete jo tidligere på utallige mindre virksomheder, bl.a. på Brokvartererne i København og der har der højst gået en sporvognsskinne forbi;-)
Om diverse fabrikker/produktionsvirksomheder havde egne lastbiler ved jeg ikke. Nu bliver alt jo importeret fra Kina/Indien/Østen i Containere.
Altså gummitransport fra banernes varehuse/havn og til fabrikken.

Herunder tre billeder fra et kæmpestort "English Herritage" spinderi syd for Manchester, imponerende!!
[image]
Trækkraften, svært at se, et over 3 etagers højt KÆMPEVANDHJUL.
[image]
En af de mange fabrikshaller med spindemaskiner (genimporteret fra Indien)
[image]
Fabrikken set udefra.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen