Jyllandske kupévogne på Sjælland (edit)

af Jens Bruun-Petersen, søndag 22. november, 2020, 12:16 (8 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Et lille skilt på en godsvogn kan føre vidt omkring:
Det er ikke en QA-vogn, for ingen af dem havde løbebrætter. Vognen har i højre side et felt for meget til at være en QA.
Da billedet er lidt uldent i venstre side, forsøgte jeg med "den korte HB", hvoraf 2386-2465, dvs. sidste serie fra 1875, havde løbebrætter. Ingen driftsmaterielfortegnelser nævner særlige anvendelser, der kunne berettige til skiltning.
Derimod kunne det godt være en af de lange HB 2466-2550 fra 1875-1877, alle med løbebrætter og "Pult og Sorteringsreol paa Bremsekupeens Endevæg", og hvoraf "Nr. 2501-2550 er læssede med 2000 kg Ballastjern og forsynede med Skilte med Paaskrift: "Læsset Bremsevogn". Deres Tara (med Ballast) er 9000 kg." Således i DRM 1913. Vognløb for sådanne vogne kunne findes i Togplan IV/4 under "H-Reol-vogne". Jeg ved ikke, hvor mange af denne spareudgave af en togførervogn, der var i 2. og 3. distrikt. De var ikke vellidt af personalet.

Jeg tolker billedet sådan, at det er en HB-vogn med ballastjern, der ses.

God søndag!
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
 Læs artiklen 
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.




 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen