Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af cslundsten, 26/11 2020, 22:14 (1240 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Søren,

Godt initiativ, Carsten, fra Henriks og din side!

Tak! Det er jo (meget) længe siden vi startede, men nu prøver vi om der kan komme lidt fremdrift igen.

Hvis jeg sådan lige skyder fra hoften, m h t stationer m. to U-signaler, der danner signalbillede, vil jeg da først tænke på de 3 såkaldte MR-strækninger, Ho-Vj, Sd-Hr og Lg-Str, d v s strækninger m. husmandsblok og forenklede anlæg, "Type Ry" (inden Ho-Vj fik 77-anlæg).
Så vidt jeg lige erindrer var to af disse med enkelt U-signal og PU-signaler, men var hele Sd-Hr ikke med 2x2 U-signaler? (+ en dækningsdværg i begge ender).

Netop disse stationstyper er på bedding.

Lg-Str er vist alle med PU-signaler.

Sd-Hr byder på en blanding af stationer med 2x2 U-signaler (og en dværg i hver ende) og stationer med PU.

Ho-Vj bød i hvert fald på 3 eller 4 stationer som var en særlig variant af 2x2 U-signaler, hvor U-signalerne stod et stykke udenfor sporskiftet og der var Dv i hvert spor. Lige netop den variant er noget speciel, og selvom vi har fået fremskaffet en sikringsplan er der stadig en detalje ved styring af Dv-signalerne i gennemkørselssporet der står lidt åben. Det er over 40 år siden sikringsanlæggene blev udskiftet så det er nok ret utænkeligt at nogen kan huske - eller har tegninger - men efterlysning hermed bragt! Kølkær var en sådan station, så vidt jeg husker også Vildbjerg og et par stykker mere.

Begge varianter af "2x2"-stationerne og PU-stationer er planlagt beskrevet. PU-stationerne er jo noget mere ensartede når man ikke går ind på detaljerede sikringsfunktioner. Hvilket også kunne være spændende, men et eller andet sted må man jo begrænse sig.

Mvh
Carsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak