Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 27/11 2020, 19:04 (1237 dage siden) @ cslundsten

Er "herreværelset" ikke et alvorligt forum? - Nå, men fred med din lille "spøg", der giver bare anledning til, at jeg kan ruske op i min hukommelse.

Også dengang undrede jeg mig over, men antog, at det var på grund af sidesporet til finerværket, at der var to udkørselssignaler mod Roskilde, og ingen mod Havdrup. Hvorfor forskellen, ved jeg ikke.

Og så igen en lille "røverhistorie" fra det virkelige liv i årene omkring 1976, hvor jeg afløste på landstationerne rundt omkring Roskilde: man måtte selvfølgelig ikke forlade/afslutte sit arbejde og stille stationen på "ubetjent", inden man som stationsbestyrer havde fået tilbagemelding fra nabotogfølgestationerne! Gadstrup var togfølgestation lidt om formiddagen og lidt om eftermiddagen. Havdrup og Lille Skensved var det kun om formiddagen.

Dagens sidste arbejde med togekspedition i Gadstrup var at afvikle krydsningen mellem 5159 og 5054 lidt i fem og så få posten (postvæsenets ind- og udbetalinger - og dermed kundernes mulighed for at få registeret sine indbetalinger inden klokken 16.30) med 5054 til postkontoret i Roskilde.

Jeg erfarede snart, at det var en uskreven regel, at man lod Køges stationsbestyrer tilbagemelde 5159's ankomst til Roskildes stationsbestyrer. Mit egoistiske dilemma var bare, da jeg ikke boede i Gadstrup og omegn, men på det Ydre Nørrebro, at jeg helst skulle med bussen til Roskilde ca kvart over fem. - Det gik normalt! Der var bare en gang, hvor jeg blev i tvivl: havde jeg nu fået stillet stationen på ubetjent og tændt juletræet? - Jeg måtte ydmygt, så hurtigt det var muligt dengang, ringe til stationsmester Lorentzen, på sin fridag, for lige at tjekke! - Jo, jeg havde gjort mit arbejde! - Og hvor jeg så skulle forrette tjeneste dagen efter, aner jeg ikke!

Bare et stikord, så myldrer minderne frem ....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MX1038

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak