Brande - hvilket lokomotiv ?

af Bent Hansen, 30/12 2020, 14:52 (1211 dage siden) @ Erik Sejersen

Hej.

Ofte kigger jeg på billedet, før jeg læser teksten. Så lader man sig nemlig ikke forvirre af kendsgerninger, som måske viser sig at være forkerte? De, der laver vores mad og vasker vore skjorter, kalder det intuition. Ikke nogen dårlig egenskab at have. Førstehåndsindtrykket var brunkul og noget privatejet materiel. - Noget helt andet, end de andre deltagere i gættelegen er kommet frem til! Desværre.

Så er der Mortens udsagn om Fibiger & Villefrances plads.

Helt ærligt kan jeg overhovedet ikke se lokomotivet? Alligevel ser jeg det, jeg ser, som et motorlokomotiv. Jeg aner en førerhusfront med tre vinduer, to koøjer og en firekantet rude i midten. Desuden ser jeg et udstødningsrør i front forklædt som en skorsten. Netop sådan en fremtoning havde Deutz-fabrikater, men ingen kendes på egnen og slet ikke fra F&V.

Vognene? Jo grusvogne.

Brande køber jeg også. Først så mit egnet forslag: brunkul. I Brande var der to store bunkulssidespor under 2. krig. Vi er vel ikke under 1. krig? Da var det kun Nuser og den røde Baron, der fløj i papflyvere (og hundehuse,) og de fotograferedev nok kun militære stillinger?

Under 2. krig fandtes sidespor tilhørende Brændselsnævnet mod sydøst med Kokborg til Grarup Brunkulsleje, men det var ikke F&V. I Nordvest var det Ronum-Gejlbjerge, et gaffelspor. Her er F&V heller ikke nævnt, men nogen pengemænd blandt producenterne, kun have anvendt entreprenører til det grove? Sandfeld blev beordret optaget 18.11.1948 og Ronum var meldt færdigoptaget 11.09.1949. Vi ser formentlig Ronum-Gejlbjerge-sporet krydse hovedsporet mod Herning for neden til højre? Fibigers spor ligger på modsat side. Jeg går ud fra trods den spejlvendte tekst, at billedet er retvendt gengivet.

F&V hører vi rent faktisk slet ikke noget til siden engang sidst i 30'erne, hvor Fibiger døde! Det bringer igen pladsen tilbage til 1. krig, hvor firmaet huserede på egnen med anlæg af Bramminge - Brande. Nogenlunde samtidig byggedes der på Brande - Funder - og videre over Silkeborg mod Laurbjerg. Desuden byggedes og ombyggedes på Vejle - Herning - Struer. For nu at føje deltagerne i gættelegen, så anvendte F&B til deres del af byggeriet ex. DSB H 39 og H 42, som de kørte brunkul med under 1. krig mod Vejle netop i grusvogne. Det var endog - eller netop før - banen var færdig!

F&V havde desuden ex. KJ 73, ex GDS IV og den senere VLTJ Harboøre. Nogen motorlokomotiver er ikke kendte.

Skal vi være under 2. krig, så mener jeg, at en af DSB 1 eller 2, de tyske efterladenskaber havde matchende ruder i fronten, men ikke nogen "skorsten." Foruden DSB 1 - 3 var der også en formentlig V20 svarende til V36, som blev til DSB 1. Den leveredes muligvis til Nymindegabbanen. Senere eller var det en anden, kørte den i Sebstrup? Den kunne jo godt have været hensat i Brande efter krigen? V20 var på 200 hk og på 2 aksler, men lignede den større V36.

Mens jeg skrev, er deltagerne gået bort fra P-maskinen. Og jeg er gået bort fra pc for at drikke frokost. Først nu er jeg klar igen.

Hvis jeg tør gætte, så viser billedet som allerede antydet et adskilt lokomotiv. Da hverken P eller B har sidevandkasser, må det være tenderen og altså bagenden af førerhuset, vi ser? Kedlen skulle så stå på vognen bag fremtoningen og lige foren remisen? Nu er fotoåret også rykket frem til 1927 og derefter. Så begynder både 1. og 2. krigsforslagene at falde sammen? Ikke?

Data:
Stephenson 1899/1868. 1435 mm. 0B1. 45,8 m². 8 atm.
1868 - 1912 DSB H 39.
1910 - 11 Grusning af Langelandsbanen for Fibiger & Villefrance.
1912 - 14 Jernbaneanlæg mellem Give og Herning for Fibiger & Villefrance.
1914 - 15 Jernbaneanlæg mellem Bramminge og Grindsted for Fibiger & Villefrance.
1919 - 23 Fasterholt Brunkulsleje for Fibiger & Villefrance.
1923 Anlæg af Midtbanen ved Frederikssund for Fibiger & Villefrance.
1924 Anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane for Fibiger & Villefrance.

Stephenson 1902/1868. 1435 mm. 0B1. 45,8 m². 8,5 atm.
1868 - 1910 DSB H 42.
1910 - 11 Grusning af Langelandsbanen for Fibiger & Villefrance.
1912 - 14 Jernbaneanlæg mellem Give og Herning for Fibiger & Villefrance.
1914 - 15 Jernbaneanlæg mellem Bramminge og Grindsted for Fibiger & Villefrance.
1917 Anlæg af delstrækning på TKVJ for Fibiger & Villefrance.
Indtil 1920 Jernbaneanlæg mellem Brande og Funder for Fibiger & Villefrance.
1921 – 23 Anlæg af ? Ved Alderslyst lejet af Møller-Holst.
1924 Anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane for Fibiger & Villefrance.

I følge Kedelstilsynet fik begge lokomotiver kørselsforbud 22.05.1923, men de kunne jo være blevet sat i stand til anlæg af SVJ? Efter 1924 hører vi ikke mere til dem?

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak