Brande - hvilket lokomotiv ?

af Bent Hansen, 1/1 2021, 11:37 (1210 dage siden) @ Erik Sejersen

Hej igen.

Er vi helt færdige? Jeg er ikke! Der er stadig huller i min viden?

Angående nogle af de ting, der har været fremme i debatten:

Mit resultat var skrevet længe før, andre kom til samme resultat. Da de forskellige påstande skulle undersøges først, tog det sin tid, inden indlægget blev offentliggjort, og da var det for sent. Når jeg alligevel offentliggjorde, var det fordi, jeg fandt, at der var indicier, der talte for, at lokomotivet var et af ex. DSB H 39 eller H 42.

Så skulle jeg have glemt ex. DSB P 128. Nu har hverken Kedeltilsynet, William Bay, Holger Jørgensen eller Alfred Hansen firmaet Fibiger & Villefrace som ejer af denne maskine. Det kortvarige intermezzo tilskrives i mine notater en entreprenør Carl J. Hansen. Får jeg en kilde, skal jeg gerne kigge på sagen igen.

Så kom jeg for skade at påstå, et luftfotoet viser Ronumsporet. Så skulle luftfotoet været fra 1940 - 49. Der var noget mærkeligt med Ronumsporet. Det krydsede godt nok andres spor, men det har viste sig at være en privat virksomheds spor, der måtte afkortes, for at få sporet etableret. Beklager, at jeg huskede forkert. Fra Svend Guldvangs arkiv har jeg lånt en sporplan, og tegnet de dele af, som befordrede min interesse for industrispor. Originalen må i dag ligge i Struer på museet der. Tegningen er dateret Brande 1943, men den viser kun Ronumsporet forbindelse til Statsbanernes spor på Brande Station i dennes nordvestende. Sporet gå ganske tæt på nogle bygninger kaldet "fabrik." Denne har tre sidespor, hvoraf et er forkortet for at få plads til Ronumsporet. Jeg mindes fra andre kilder, Brunkulstilsynet, en kortlivet briketfabrik på grunden. Til gengæld er F&Vs spor på modsat side ikke tegnet ind. Eksisterede de i 1943, undrer det mig, at jeg ikke tegnede dem med også?

I øvrigt, for at komme tilbage til sagen, så er luftfotoet taget mellem 1927, hvor fotografen etablerede sig i følge Morten F. Larsen. Fotoet er så taget inden 1929, hvor nogle sneplove skulle være malet grå stadig i følge samme kilde.

Og så tilbage til lokomotiverne, der ganske rigtigt havde førerhusbagvæg sat på tenderen. De kasseredes 22.05.1923, men sattes i stand igen til anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane. Her inspiceredes de 1924. Så skulle godkendelsen løbe til 1928. Mellem 1924 og 28 kunne lokomotiverne godt uden inspektioner, der dermed noteringer i Kedeltilsynets protokol, have været på andre opgaver, men sådanne er ikke kendte.

Da der ikke var ret meget elektronisk i arkivet, måtte jeg ty til papirarkivet, og her giver P. S. Eilertsen svar på mine spørgsmål. Desværre opgav PSE sjældent kilder, og ikke her, men på den anden side har jeg ikke grund til ikke at tro på ham. PSE førte tredobbelt bogholderi. Han noterede lokomotiver, ejere og indsatssteder, men her må den følgende tredobbelte rettelse være smuttet, for først i dag fandt jeg den.

I følge PSE blev ex. DSB H 39 hensat af F&V 1925 og ophugget samme år. Den, vi ser på billedet, hvis optagelsesdataene holder, og det tror jeg, de gør, skulle så være ex. DSB H 42. I følge PSE udrangeredes nr. 42 i 1929!

Luftbilledet skulle så være fra 1929! Hvis det da er ophugningen, vi ser?

Angående spørgsmålet om virksomheden mellem 1924 og 29 foreligger der intet. Firmaet gravede i grusgraven i Røde Kro, de bygget i Hvide Sande, i Hanstholm, i Slangerup, i Esbjerg på Fiskerihavnen og på Fur. Her havde de lejet spor fra VLTJ, men mange af de nævnte byggepladser ville der næppe have været normalspor. Normalsporeksperter kunne måske kigge lidt på Slangerup?

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere
ContecRail
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak