Køge-Ringsted Banens skinnebusser II (i alt 7 fotos)

af Niels Munch, 1/1 2021, 15:51 (1208 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 1/1 2021, 16:28

..... fortsat:


Men efter 2VK bød situationen KRB hos Scandia at lade omdanne en rutebil fra 1938, der havde været opklodset siden 1943, til jernbanebrug, og under navnet MIDTSJÆLLÆNDEREN kørte den 2 dgl. togpar i perioden medio 1946 - 1952, slidt op og udrangeret 1953.

Her i Herreværelset er "fototydning" en yndet disciplin, og jeg tydede mig frem til dette udsnit af Ringsted Station:

[image]Udsnit af KB Luftfoto, Sylvest Jensen År: 1946-1969. Id: sylvest_nks_02834.tif. Klik på udsnittet for det originale luftfoto.

KBs tidsbestemmelse, der - som fotografen - er "lidt svævende", kan nu indkredses til 1946-52. På billedet ses ved kulgården én af KRBs oprindelige personvogne (formentlig B 2) samt t.h. for billedmidte MIDTSJÆLLÆNDEREN.

[image]MIDTSJÆLLÆNDEREN i Ringsted o. 1950 (Sv. E. Ersgaard).

Rutebilen var en Bedford model WLG med et tidstypisk karosseri fra Aksel Anderasen, Sorø Karosserifabrik.

I 1956 fik KRB fælles ledelse med ØSJS, hvis dir. Nielsen var vågen for lejlighedskøb af såvel Triangel-vogne fra DSB som skinnebusser, og efter den i 1957 likviderede Vandelbane overtog KRB VVGJs SM 5 og døbte den KRB SM 5:

[image]Vandelbanens skinnebusser afgår her fra Vejle Nord i maj 1957. De to første vogne VVGJ SM 4 og SP 1 skulle til Lollandsbanen i Nakskov og skinnebussen længst væk VVGJ SM 5 til Køge-Ringstedbanen. Blev afkoblet i Ringsted for at køre på egen bane videre til Køge, men skulle til Hårlev for at blive istandsat på Østbanens værksted. Fotograf: Ukendt. Vejle Stadsarkiv - Nummer: B58338. Klikbart.

Skinnebussen overlevede med få brandsår remisebranden i Køge 10.01.1963, og efter KRBs nedlæggelse kom den via SVJ til VaGJ, hvor den så brændte 31.12.1968 :-| .

Trods alle anstrengelser måtte KRB opgive pr. 31.03.1963. Banen blev erstattet af 2 busruter, dels den direkte Køge-Slimminge-Ringsted, dels stationsruten Køge-Ørslev-Ringsted, som blev etableret af Køge, Skovbo og Ringsted kommuner via I/S Køge-Ringsted Kommunale Rutebilselskab (KRKR) og med ØSJS som "entreprenør", der overtog KRBs eneste rutebil, en lille Albion Nimbus/DAB fra 1960.

Med etableringen af Vestsjællands Trafikselskab (VT) i 1981 opløstes KRKR, og Østbanen/Østtrafik fortsatte som entreprenør under VT, indtil ruterne i 1997 efter et VT-udbud tabtes til Bus Danmark.

Således nåede jeg frem til, at der hos KRB har kørt hele 3 skinnebusser, og skulle historien have vakt (yderligere) interesse hos læserne, kan jeg anbefale flg. litteratur:

Michael Sinding: Stransvejsbussen (Sporvejshistorisk Selskab 1986 - ISBN 87-87589-50-8)
Jens Birch: Østbanen-Rutebiler 1926-1931-1991 (Busfronten 1991 - ISSN 0109-8284)
John Poulsen: Skinnebusser - motor materiel 3 (bane bøger 1979 - ISBN 87-88632-23-7)
Thomas Nørgaard Olesen: Køge-Ringsted Jernbane (DJK nr. 55, 2004 - ISBN 87-87050-37-4)
Jens Birch: Busserne ved Køge-Ringsted Jernbane (J-Bog 2003 - ISBN 87-988327-3-5)


Bedste nytårshilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak