Rundt om husene på fransk - SNCF 230 G 353 - (6 fotos)

af Steffen Dresler @, mandag 04. januar, 2021, 11:41 (14 dage siden) @ Søndenfjords

Kære alle!

Denne udstilling havde bag facaden en næsten ”Titanernes kamp” om rettigheder. På den ene side de franske statsbaner SNCF sammen med ”Association Patrimoine Compagnie des Wagon-Lits” og på den anden side hotelkæden ACCOR med dets ”Wagon-Lits-diffusion”.

ACCOR havde, da afviklingen af CIWL fandt sted et par år tidligere købt ”CIWL” (Restaurant- og hotelvirksomheden af CIWL), forstået bl.a. at der også var nogle rettigheder på navn og specielt våbenskjoldet man søgte at tjene penge på. Det vil sige, at ingen måtte anvende navnet eller skjoldet, f.eks. på museale vogne eller på modeller af vognene mv. uden tilladelse (penge) til ”Wagon-Lits-diffusion”. Og det var IKKE småbeløb. Bl.a. var de inde over Jernbanemuseets anvendelse af deres spisevogn med et engangsbeløb og anvendelsen af vognen i begrænset antal ture ude på de lange skinner, tror det var et par gange årligt (ikke sikker). Altså ville man benytte spisevognen i forretningsøjemed (drive spisevognsdrift med vognen!!!) skulle der betales ved kasse et!

Navnet ”Orientekspressen” er ejet af SNCF og hele Wagon-Lits kæmpestore arkiv er ligeledes overført til SNCF og ligger i deres hovedarkiv i Le Mans. Arkivet var bestyret af tidligere ansatte hos CIWL i Paris. De driver nu ”støtteforeningen” (min oversættelse = CIWL´s venner!!) ”Association Patrimoine Compagnie des Wagon-Lits” i Paris. De støtter, indsamler og udlåner ting til museer og udstillinger om CIWL mv.

Hvis man ser på det indsatte billede af sovevognen 3927 (type Y II, magen til den Danmarks Jernbanemuseum har, men udstyret med gummivulstovergnag) er våbenskjoldet ikke korrekt og ligner mest af alt det ovale vindue på en Pullman vogn. Det var kompromiset m.h.t. skjoldet og det var ikke acceptabelt og SNCF tvang igennem at vognen nu igen skulle have det rigtige skjold!
[image]

Til historien hører nu også en EU-dom, hvor bilfabrikanten OPEL tabte en anlagt sag mod en modelbilsfabrikant om anvendelsen af ”lynet” på modelbilen. Den blev straks overført til modeljernbaneverdenen og hvis man ser efter på kataloger en 10 år gamle, ACME eller hvem der nu fremstiller CIWL vogne, kan man læse at det skete efter tilladelse fra ”Wagon-Lits-diffusion” (penge). Altså en fordyrelse af produktet.
Hvilke aftaler der nu er ved jeg ikke, men bl.a. U-Hansa vognen fra ACME var også underlagt denne ordning. Man turde ikke gå udenom. Men det gør man nu!
Herunder to links til udstillingen dengang:

Il était une fois l'Orient Express | Institut du monde arabe (imarabe.org)
[image]

Il était une fois l'Orient-Express (spectacles-selection.com)
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen