Kultoget Vestkraft

af Poul Andersen, onsdag 06. januar, 2021, 09:48 (22 dage siden) @ Oversmeden

I starten kørtes der med 2 MX'ere, som et foto også viser. Måske var det for lidt motorkraft, hvorefter man gik over til 2 MY'er og i nyere tid 1 MZ'er. Man havde 18 vogne, men kørte som regel med 17, da man derved havde en reserve, som kunne serviceres og udskiftes. :-) Jeg har aldrig set alle 18 på én gang. Har nogen et foto af det? V/H, Steffen Vester, Herning. :-)

Tallet 18 var det tal jeg lige kunne huske omkring de tog og blev brugt for at illustrere vægten.
Jeg vil slet ikke afvise at kun 17 vogne var i hver stamme (og nej, jeg talte ikke vogne de gange jeg så kultoget).

At Mx skiftes med My syntes mere at hænge sammen med at Mx stille og roligt forsvandt fra Fyn/Jylland.
I 1988 kunne 13 Mx findes og det tal faldt stille og roligt. I 1989-90 og dele af 1991 svingede tallet lidt, men 3-6 Mx var antallet. Siden sommeren 1991 havde DSB ikke Mx stationeret på Fyn/Jylland.
I min optik vil det være svært at lave nogle passende omløb, hvor 2 lokomotiver bindes, når der er få stk. tilrådighed.
Lidt det samme overgik My. Der blev også færre og færre med det vrøvl det giver med omløb og pludselig giver det mening af bruge en Mz (for dem var der flere af).

De første år kørte man med 17 vogne, men herefter var det 18 vogne, indtil slut, medmindre en vogn var til reparation.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen