Lidt pølsesnak

af MA460 @, torsdag 07. januar, 2021, 22:53 (20 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Halløj med jer :-)

Er lige nødt til at korrigere lidt omkring opvarmningen af pølser m.m.:

Litra Bk foregik det ved gas (gasblus under pølsekaret) på samme måde som man kogte vand til at lave kaffe på et andet gasblus.
(Bk har 2 stk. gasflasker placeret i et gas skab under vognen)

Litra Bmk foregik det ved elektrisk 380 volt opvarmet pølsekar. Brygning af kaffe foregik på kaffemaskiner hvor termokanden kunne sættes ind under.

En anden ting er, at det var 2.manden (MA fører) som hjalp stewardessen med at tømme pølsevandet ud af pølsekaret, ligeledes hjalp 2.manden (MA fører)
også med indlæsning af vare gennem vinduet i kiosken på København H.

DJM's Bk 016 er fuldt udstyret med røde kaffekander, beige container, den røde salgsvogn m.m.
kort sagt som den kørte i drift som kioskvogn inden IC3 kom og overtog.

Det samme er Bmk 530 fuldt udstyret med kaffemaskiner, microbølgeovn, varmluftovn og sorte termokander
(da disse kaffemaskiner er identiske med oprindelige på litra MF)

Leverandøren af pølser var Steff Houlberg (naturligvis), brødet kom fra Paaskebrød og dyppelse fra Bähncke i små portionsposer.

Der har skam været flittigt brug af pølsekarret på DJM Bk 016 og Bmk 530 når disse tog har været anvendt.

Da MA toget var køreklart og kørte fast hos DJM i påsken mellem Od-Tp-Od var der salg i kiosken med en medarbejder iført den røde stewardesse uniform
og der blev langet adskillige røde stænger med puder og snask over disken :-D

Og når man havde sat MA toget på plads og afsluttet det, så fik MA føreren naturligvis et par røde stænger med puder og snask

Da IC3 kom blev pølserne opvarmet i en termo stålkande som var designet til formålet.

Man klippede den ene ende op på pølse pakken (som havde 6 stk. pølser i) det der var ret specielt var at Togservice fik disse pakker specielt pakket
da pølserne ikke hang sammen som de jo normalt gør. Når man så havde klippet den ene ende op vippede man posen op i termo stålkanden og fyldte varmt vand i. Så stod de og lunede i 10-15 min hvor man undervejs i opvarmningen udskiftede vandet 2 gange i opvarmningsprocessen.

Herefter var de klar til servering... og blev efterfølgende kasseret hvis de ikke blev solgt.
(knækkes over på midten og ilægges i en klar pose med klister markat "KASSERET" påklæbet)

Mange hilsner
Dennis D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB S737

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen