Kultog DSB og privatbaner

af Ole Juhl @, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., fredag 08. januar, 2021, 10:08 (11 dage siden) @ Niels Munch

Da købstædernes bygas blev produceret på basis af kul i de mindre bygasværker, kom kullene ofte pr. jernbane, og vognene, der befordredes i ordinære godstog, rangeredes ind på værkernes sidespor. Biprodukter i form af koks og tjære kunne ligeledes afsendes pr. jernbane.

F.eks. forsynedes Viborg Gasværk med kul landet på Mariager Havn.
M.v.h.
Niels

Hyggelig supplerende kommentar til jernbanen mellem Mariager, Fårup og Viborg. (MFVJ)
Kultransport var en hovedårsag til jernbanens etablering med åbning i 1927 og senere eksistens, den skulle levere kul fra Mariager havn til Viborg gasværk.
Kort efter banens åbning bygges kulkranen i Mariager, hvor der på havnen var en for byen ret omfattende kul/olie/koks og bitumen handel.
Alt i alt var det ret omfattende anlæg for en lille havn i så lille by der i dag kun har ca. 2.500 indbyggere.
Så med lidt tilpasning og det ene øje lukket kan MFVJ vel godt kaldes for Viborg kulbane ;-)

Mvh Ole

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen