Hs 385 , flot billede, øv forkert bemaling!

af Christian Skov Bojsen, 10/1 2021, 18:21 (1173 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen og I andre

Interessant indlæg I har bragt op. Jeg ved at der netop er udarbejdet ca. 110 siders dokumentation vedrørende historisk tilbageførsel af f.eks. HS 415 som den så ud ved udrangeringen. Der er alt fra farvevalg til hvor der er runde beklædnings bolte, firkantede pyntebolte osv., så jeg tror ikke det er manglende viden eller lyst (i hvertfald ikke som holdningen er idag). Jeg er klar over at man førhen har sluttet førerhussider og tender med såkaldt "lokomotivlak", som har stået blankt i forholdet til resten af lokomotivet jf. "maling af statsbanernes rullende materiel 1926". Jeg erfarer derimod også at man mod dampens ophør, har gjort mindre og nogle gange vidt forskelligt værksted til værksted med "detaljegraden" og jeg har altså ikke set billeder af lokomotiver med mat kedel op i 50'erne, udover dem som blev kosmetisk sat i stand til udstillingen på Østerport st, og disse tæller selvfølgelig ikke med.

Kigger man på lokomotiver i drift i 50'erne finder man ikke pudsede, rene lokomotiver, med matgrå kedel. Man finder derimod blanke kedler, førerhus, dom og tender på de af lokomotiverne som var velholdt af personalet bl.a. i Struer - og selvfølgelig en masse meget meget beskidte og matte lokomotiver pga. sod og skidt. Men hvor er de helt klare billeder af lokomotiver med mat grå kedel så? Udover dem som var kosmetisk pæne til udstillingen på Østerport?

Ud fra det tror jeg ikke man har malet lokomotiverne fra omkring 50'erne og frem til dampens ophør med mere end én sort farve udvendigt, men det betyder selvfølgelig ikke at lokomotiverne skal males med autolak som de er idag i "højglans" og hvad RAL-kode det så har. Undersøgelser og farveprøver fra et par damplokomotiver som står urørte fra udrangeringen har også givet en god indikation om hvilken farve og ikke mindst type maling der skal bruges, selvfølgelig taget i betragtning af at malingen nu er 50-60 år gammel, så et par opstrøg skal der nok til for at finde den rigtige.

Jeg vil vove at påstå, at der muligvis bliver gjort mere for detaljen og rigtigheden end der før er blevet gjort i veterantogsregi. :-)

Med venlig hilsen Christian


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak