Hs 385 , flot billede, øv forkert bemaling!

af Steffen Dresler @, søndag 10. januar, 2021, 20:18 (8 dage siden) @ Christian Skov Bojsen

Kære Christian
Jeg kan ikke slet give dig ret i at lokomotiver reviderede fra slutningen af 1950´erne og frem ikke blev malet efter bestemmelserne, hvilket du bl.a. kan se af nedenstående billeder optaget af Kaj Mose Nielsen (vises efter aftale med John Mose Nielsen).

[image]

DSB litra E II nr. 991 nyrevideret og hensat overkomplet (afkoblet) sammen med DSB litra E II 996 ved Gb 27. september 1964. Lokomotivet er hér malet efter forskrifterne ved S-revision den 5. november 1963.

[image]

DSB litra Q II nr. 344 fotograferet på Gb, hensat (afkoblet) efter S-Rev i 1963.


Kan anbefale dig at se denne side:

Lokomotiver - som vi så dem Kai & John Mose Nielsen | Facebook

Heri kan du se omfanget af ”korrekt bemalede” damplokomotiver i farver.

Jeg har flere farvebilleder af dampere bl.a. N 201 fotograferet i Ar 15. Marts 1968 efter L-rep i.f.m. indsættelse i drift efter udtørring og med grå kedel og røgnedslagsskærme, DSB litra F II nr. 657 efter S-rev med grå kedel o.s.v., o.s.v.

A pro pos museets Hs II nr. 415, prøv lige igen at se billedet optaget I begyndelsen af 1960´erne i denne tråd! Grå kedel!!

Jeg har selv givet input til den dokumentation du skriver om, men ikke om farvevalget (endnu). Og ja, jeg kørte med maskinen på museet FØR den fik TB og åbning i førerhuset og allerede der havde den fået en forkert gang lak af museets daværende personale.

Du har ret i at det er svært at se farver på dampere, især sort/hvide fotos og hvis beskidte, hvilket de blev i slutningen af dampperioden. Og hvis de skulle bruges til særtog – også efter 1970 - fik de en gang olie og petroleum så de skinnede på kedlen og så ”rene og nymalede ud”. Og det gør de jo stadig, men her ER kedlerne jo allerede bemalede med forkert glans og/eller farve (RAL 9005) (bl.a. 736, 917, 991, 563 og 415).

Og jo længere tiden skred frem imod dampens afslutning den 15. maj 1970, jo mere afslappende forhold og autonomi skete på de Maskindepoter, hvor der stadig var damp. Hvorfor (og nok med rette) bruge tid og penge på noget der alligevel skulle ud, ikke sandt?

Men den måde de udstillede lokomotiver på Østerport så ud til udstillingen i.f.m. en kongres er skam rigtig. De VAR så grå på kedlerne. Se bl.a. 1:10 modellerne af litra K og P på Danmarks Jernbanemuseum. De er jo ikke malede for fornøjelsens skyld, vel?

Jeg skriver p.t. på en mulig artikel om farverne på damplokomotiver fra SJS/DJDS og JFJ, DSB/DSB-JF/DSB-S og til DSB med udgangen af maj 1970. Og der er ”bevismaterialet” selvfølgelig nævnt i noterne.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Og jo netop en restaurering vedr. 415 er jo også en tilbageførelse til hvordan loko så i den periode museet har valgt. Så ud over det tekniske er der jo også lige bemalingen og påskrifterne.

NB, NB: Prøv engang lige at se dette billede af Arne Kirkeby af E II 996 på denne side:
https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=351


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen