Hs 385 , flot billede, øv forkert bemaling!

af Steffen Dresler, 11/1 2021, 10:29 (1200 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære alle

Der er noget der ikke stemmer m.h.t. nyrevideret og så en anmærkning ”L” (lille) reparation.

Lokomotiverne blev normalt KUN opmalede fuldstændigt ved en såkaldt STOR (S) reparation. Og jf. det viste lokomotivkort er dette sidst sket den 25. Marts 1959. De på kortet nævnte ”0” (NUL) reparationer er i.f.m. at 201 har fået udskiftet sin tender med tender N 206 (oprindelig N 210). Altså et tenderbytte og ikke en reparation.

[image]

Den er så hensat og udtørret i DEC 1962 og har været det stort set frem til 1968 hvor den igen bliver Trykprøvet i kedlen (Fristforlængelse) og tilsyneladende igen hensat frem til MAJ 1968 hvor den jf. KM bogen kommer i tur igen og køre frem til FEB 1970, hvor den bliver endelig hensat p.g.a. skade. Den køre i gennemsnit ca. 509 km om måneden i de 21 måneder den er i drift.

Så det jeg TROR OG MENER vi ser på de viste billeder, er altså en prøvetur efter Trykprøve og fristforlængelse. Så lokomotivet køre stadig (i princippet) på den S-Rev den fik den 25. Marts 1959 med de fristforlængelser, der er sket ved Trykprøver. Og da den ikke har været til en decideret S-reparation og været adskilt, repareret, samlet og nymalet, har den fået en gang ”salgslak” med twist og olie over hele lokomotivet undtagen tenderen, da den kommer ud fra værkstedet og skal på prøvetur. Og da den bliver varm fordamper det meste af ”salgslakken” og den oprindelige matte bemaling kommer frem igen.

For lige at illustere hvad jeg mener er herunder et billede fotograferet af Kaj Mose Nielsen (jf. aftale med John Mose Nielsen) og viser R 952 bliver pudset op (med twist og olie, petroleum) engang i 1958/59, samme tur som N 201 sikkert har fået.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak